Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

Toegankelijkheid en mobiliteit

Toegankelijkheid en mobiliteit

Smalle, volle stoepen waardoor je er niet langs kunt. Hoge drempels of zware deuren waardoor je niet naar binnen kunt. Niet met de metro meekunnen, omdat de lift stuk is. Via een omweg reizen, omdat een bus- of tramhalte niet toegankelijk is. We werken aan toegankelijkheid voor alle Amsterdammers. Een Amsterdam, waarin je gewoon kunt meedoen. Of je nu jong of oud bent, een beperking hebt of niet, chronisch ziek bent of kerngezond, iedereen profiteert ervan als de stad toegankelijk is.

 

Hoe werken we aan toegankelijkheid?

We adviseren de gemeente en andere organisaties gevraagd en ongevraagd over toegankelijkheid. Het gaat hierbij om:

  • De openbare ruimte
  • Vervoer
  • Gebouwen en voorzieningen
  • Informatie
  • Gastvrijheid (sociale toegankelijkheid)

 

Ideeën, klachten en vragen

Heeft u ideeën om Amsterdam toegankelijker te maken? Of wilt u graag meedenken? Stuurt u dan een mail naar toegankelijk@clientenbelangamsterdam.nl.

 
Als u iets opvalt in de stad wat u hindert, dan kunt u dat altijd melden via melden via de website van de gemeente. Of bellen naar het centrale telefoonnummer 14020. Mocht dat niet lukken of bent u niet tevreden met de reactie van de gemeente, neemt u dan gerust contact op met onze cliëntondersteuners.

 

Zij kijken dan met u, hoe ze u verder kunnen helpen (gratis). Zij zijn van maandag t/m vrijdag vanb 10.00 - 16.00 uur bereikbaar op (020) 57 77 999. U kunt hen ook mailen via steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl.  

Verdrag Verenigde Naties

In het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking staat:

 

"Alle gebouwen en voorzieningen dienen voor mensen met een handicap toegankelijk te zijn. Waar nodig moeten daarvoor aanpassingen worden gemaakt." 

 

In de dagelijkse praktijk betekent dit onder meer dat:

  • Stoepen breed genoeg moeten zijn en niet vol moeten staan met reclameborden, fietsen of geparkeerde auto's.
  • Er bankjes op straat moeten staan om even te kunnen uitrusten.
  • Er veilige oversteekplekken zijn met op- en afritten.
  • Wegwijzers duidelijk zijn.
  • Gebouwen toegankelijk zijn.
  • Er toegankelijke tram- en bushaltes zijn die niet te ver uit elkaar liggen.

 

Bart1web 150 bij 150.jpgMeer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Weggeman (beleidsmedewerker sociale en fysieke toegankelijkheid) op (020) 75 25 100 of via b.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl.

 

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

Hoe toegankelijk is Amsterdam?

Plaatje toegankelijkheid Amsterdam 26 januari 2021.jpg

Als u de stad in gaat of u bezoekt onze stad, dan is het handig om wat meer te weten over de toegankelijkheid van gebouwen, toiletten en voorzieningen, parkeren en vervoer.

Lees meer >>

Toegankelijkheid: extra informatie

rolstoel.png

Met veel informatie over openbaar vervoer, taxi's en andere zaken die met toegankelijkheid te maken hebben.

Lees meer >>

Toegankelijkheid Amsterdam 750

Paginablok PWA Manege 2023.jpg

Volgend jaar bestaat Amsterdam 750 jaar! Bedrijven, organisaties en bewoners organiseren vele grote en kleine evenementen. Als organisator wil je natuurlijk dat iedereen hieraan kan meedoen, ook mensen met een beperking.

Lees meer >>