Al jaren doen wij onderzoek naar de ervaringen van cliënten/patiënten met de zorg en het welzijnswerk. Sinds 2014 doen we dat samen met het Amsterdam UMC (locatie VUmc) in het Centrum voor Cliëntervaringen (CvC). Bij de onderzoeken die we vanuit het CvC doen, staan 3 begrippen centraal:
- Verhalen
We zijn op zoek naar de ervaringen van cliënten/patiënten en naar 'de ontdekking' van de betekenis en aard van de diepere persoonlijke ervaringen.
- Ervaringsdeskundigheid
Aan alle onderzoeken werken ervaringsdeskundigen mee als partner. In alle fasen van het onderzoek: bij het ontwikkelen van een lijst met onderwerpen, het interviewen, de analyse en de presentatie van de resultaten.
- In gesprek gaan
We gebruiken de onderzoeken om met alle betrokkenen, zoals cliënten/patiënten, beroepskrachten en beleidsmakers, in gesprek te gaan. Het gaat er uiteindelijk om wat we met elkaar van de onderzoeksresultaten kunnen leren.
Technieken
Tijdens de onderzoeken gebruiken we creatieve technieken. En de rapporten zijn beeldend. Op de website van het CvC zijn deze rapporten terug te vinden.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Pauline Willems (onderzoeker) op (020) 75 25 100 of via p.willems@clientenbelangamsterdam.nl. Of download de folder van het Centrum voor Cliëntervaringen.