26 maart 2020
Zorgen over inkoop Wmo-ondersteuning deels weggenomen
In februari reageerde de gemeente op onze kanttekeningen bij het Uitvoeringsbesluit Inkoop aanvullende Wmo-ondersteuning. De gemeente nam een aantal van onze zorgen weg, maar er was nog veel onduidelijk. We zijn blij dat de gemeente goede kennis van zorgvraag en aanbod als eis meeneemt bij het aannemen van medewerkers van de buurtteams. Wel missen we afspraken over wanneer iemand wordt doorverwezen naar specialistische hulp.
De medewerkers van de Buurtteams schatten voor veel verschillende cliënten in welke ondersteuning ze nodig hebben. Daarvoor moeten ze de juiste ervaring hebben en goed zijn opgeleid. De gemeente heeft toegezegd daar op te letten.
Doorverwijzen
Als een medewerker een cliënt niet kan helpen door een gebrek aan kennis, dan kunnen ze iemand doorverwijzen naar een specialistische hulpverlener. Voor deze doorverwijzing ontbreken duidelijke afspraken. Medewerkers moeten zelf inschatten, wanneer het nodig is. We zijn bang dat hierdoor minder goed onderbouwde keuzes gemaakt worden in de toewijzing van zorg en het leidt tot onduidelijkheid voor de cliënten.
Cliënten laten uitstromen
Bij de bekostiging van de buurtteams let de gemeente erop dat zorgaanbieders ook cliënten laten ‘uitstromen’ uit de zorg. Het is namelijk niet de bedoeling dat iedereen langdurig zorg krijgt. Er komen steeds meer cliënten bij en het budget stijgt niet mee.
Toch hebben wij er moeite mee wanneer de gemeente aandringt op het stoppen van zorg: het kan betekenen dat ondersteuning vroegtijdig stopt, terwijl iemand nog wel ondersteuning nodig heeft.
Hoe gaat de gemeente om met uitstroom?
De gemeente stuurt onder andere op uitstroom, het is één van de elementen die wordt meegenomen bij het beoordelen van de buurtteams. De inschatting van de zorgaanbieders hoe lang iemand zorg nodig heeft is leidend. Maar als aanbieders structureel te weinig cliënten laten uitstromen, dan vindt daarover een gesprek plaats met de gemeente.
Voor cliënten die vinden dat de hulp te vroeg stopt, is er altijd de mogelijkheid een klacht in te dienen, zo zegt de gemeente. Dat laatste stelt ons niet gerust: we weten dat niet iedereen bij machte is een klacht in te dienen. En ook dat klachten niet altijd goed worden opgepakt.
Zorgvuldige overdracht
We missen in het inkoopdocument voorwaarden voor een zorgvuldige overdracht van cliënten van de oude naar de nieuwe hulpverlener. De gemeente liet weten dat wij betrokken worden bij het overdrachtsproces. Daarom schreven we zelf een voorstel hierover, lees het
artikel Soepel over naar een andere hulpverlener.