Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

24 juni 2024

Werkgroep Mobiliteit en Toegankelijkheid beoordeelt ‘stramps’ bij het Amstelstation

Leden van onze werkgroep Mobiliteit en Toegankelijkheid hebben bij het Amstelstation de gecombineerde trappen en hellingen - zogeheten stramps - op toegankelijkheid beoordeeld. Volgens de werkgroep laat onder andere de veieligheid ervan te wensen over. Dat moet echt beter. Tal van andere zaken rond de toegankelijkheid van het Amstelstation trokken ook de aandacht van de werkgroep. Zo is de bewegwijzering op het station niet altijd even duidelijk. 

 

De belangrijkste conclusies:

  • De zijkant van de helling naast de afgaande treden is niet goed zichtbaar én niet voelbaar.
  • Het begin van de helling is zowel beneden als boven niet goed vindbaar.
  • De hellingen zijn te smal om elkaar te kunnen passeren.
  • Bij drukte kunnen traplopers die de helling kruisen, de gebruikers van de hellingbaan over het hoofd zien.

 

Tekst loopt door na de foto.

Thumbnail helling-door-trap-1-schouw-Amstelstation-24-04-24.JPG

 

De stramp bij de tramhaltes

Ook bij de tramhaltes bij het Amstelstation is een stramp aangelegd. Het viel de werkgroep onder andere op dat:

  • De stoep tussen de tramrails en begin trap is erg smal. Je moet erlangs om bij het begin van de helling te komen.
  • Het begin van de helling is niet goed te zien én niet aangegeven, zowel aan de bovenkant als de onderkant.
  • De helling is te smal om elkaar te kunnen passeren, zeker voor 2 rolstoelgebruikers. Ook de ruimte om te keren is smal.
  • Er is geen beveiliging langs rand van de helling om te voorkomen dat iemand eraf rijdt.
  • De trap is wél voorzien van leuningen en kleurcontrast op de treden.
  • Een deel van de trap doorkruist de helling niet. Dit deel is opgenomen in de routegeleiding voor blinden en slechtzienden.
  • In de algemene bewegwijzering vanaf de tramhaltes is niet duidelijk dat er ook een lift is naar hal.

 

Stramp bij supermarkt en fastfood-restaurant

Deze was nog in aanbouw tijdens ons bezoek: 

  • Het hoogteverschil is behoorlijk groot. De helling lijkt steiler dan die bij het Amstelstation zelf.
  • Het begin van de helling is beter te zien en ligt logischer in de route.
  • Omdat de treden nog niet klaar zijn, waren details van de traptreden nog niet te beoordelen.
  • De helling loopt door de treden heen, waardoor je moet uitkijken om niet te struikelen.

 

Andere constateringen op het Amstelstation

  • Er staat in de hal niet aangegeven welke trams vertrekken vanaf het tramplatform.
  • Het is niet duidelijk dat er meerdere busplatforms zijn: vanaf trein en metropoortjes aan de rechterzijde van de hal en een niveau lager aan voorzijde van het station. 
  • Het is niet duidelijk dat het lage busplatform buitenom via de ‘stramp’ en een helling bereikbaar is. 
  • Er is nu een lift naar het niveau van het lage busplatform. Via deze lift kun je ook naar de tramhaltes, de taxistandplaats en de ‘halen en brengen’. Dit staat niet duidelijk aangegeven.
  • Op het station zijn op het niveau van het lage busplatform naast de lift bagagekluisjes aanwezig.
  • Het bedieningspaneel is voor kleine mensen en rolstoelgebruikers te hoog. Je kunt wel zelf een kluisje kiezen.
  • De bediening is redelijk vanzelfsprekend, maar niet voor iedereen toegankelijk.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel