25 januari 2018
Registratie van gegevens van cliënt
Welke informatie willen cliënten graag geregistreerd te hebben? En andersom: welke informatie moeten cliënten géven, waarvan zij zelf de meerwaarde niet zien? Die vragen stonden 10 januari centraal tijdens een bijeenkomst voor cliënten en mantelzorgers.
De bijeenkomst vond plaats in het kader van het gemeentelijke Programma ‘Meer tijd en informatie voor de cliënt’. Hiermee moet de registratie van gegevens van cliënten verbeterd worden en de cliënt een veel centralere positie krijgen.
Ondersteuningsplan
Het ondersteuningsplan werd kritisch tegen het licht gehouden. In dit document staat op welke hulp een cliënt recht heeft. Cliënten benoemden dat het ondersteuningsplan er juist voor hèn moet zijn, in begrijpelijke taal. Er moet duidelijk in staan waar je wel of geen recht op hebt. En hoe de route van aanvraag naar levering verloopt. Een voorbeeld van een vraag waar cliënten de meerwaarde niet van inzien is: ‘Hoe is de relatie met je buren?’
Aandacht voor mantelzorgers
Mantelzorgers wezen onder andere op het belang om duidelijk in het ondersteuningsplan genoemd te worden, ook voor het geval dat een mantelzorger uitvalt. Ook het gezin werd benoemd: er moet geregistreerd worden welke ondersteuning het gezin kan krijgen.
Verder uitwerken
De werkgroep die het programma uitwerkt, buigt zich nu over de resultaten van deze waardevolle bijeenkomst. En wil in ieder geval in gesprekken met een aantal cliënten en mantelzorgers de resultaten verder uitwerken.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Herman Klein Tiessink (Beleidsmedewerker Kwaliteit van Zorg) op (020) 75 25 165 of via h.kleinti@clientenbelangamsterdam.nl.
Klik hier om het verslag van de bijeenkomst te lezen.
Eerder verscheen op onze website het artikel 'Uitwisseling informatie binnen de Wijkzorg kan beter' over het Programma 'Meer tijd en Informatie voor de cliënt'.