Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

21 december 2023

Weghalen verkeersdrempel sluit mensen buiten

Stel: je woont in hartje Amsterdam in de buurt van een drukke winkelstraat, waar niet alleen veel en zwaar autoverkeer komt, maar ook veel hardrijdende fietsers. En je wilt gewoon naar de supermarkt. Met je kinderen of kleinkinderen, als je slechtziend of blind bent, achter een rollator loopt of in een rolstoel zit.

 

Omdat veilig oversteken niet lukt vanwege hardrijdende fietsers, auto’s en zelfs zware vrachtwagens, wordt er eindelijk een zebrapad op een verkeersdrempel aangelegd.  Met een geleidelijn voor blinde voetgangers en met oplichtende led-lampjes die het verkeer extra waarschuwen dat er voetgangers aankomen, die ze voorrang moeten verlenen. Het is immers een zebrapad.

 

En dan is zonder enige mededeling de verkeersdrempel verdwenen. Wég veilige en toegankelijke oversteekvoorziening. Die zorgde nu juist voor een vlakke oversteek voor mensen die moeilijk of niet kunnen lopen, en remde juist de hardrijdende fietsers en (vracht)auto’s af.

 

We hebben het over de zebra bij de AH supermarkt op de Haarlemmerdijk.

Gemeente Amsterdam: dit kán niet. De meest kwetsbare voetgangers kunnen niet meer veilig oversteken en zo worden buitengesloten van de gewone dagelijkse dingen als boodschappen doen en een wandelingetje maken. Dat is discriminatie.

 

Tekst loopt daar na de foto.

Leden van Voordestad in actie Haarlemmerdijk 15 dec 2023 2.jpg

Leden van vereniging Voordestad in actie op de Haarlemmerdijk op 15 decemberjl.. (Foto: Voordestad)

 

Volgens het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking moet iedereen kunnen meedoen in de maatschappij. De Inclusie-agenda waarin staat hoe gemeente Amsterdam daaraan werkt, kan wel bij het oud papier worden gezet als de gemeente zo met hun belangen omgaat. 

 

Daarom moet de zebra mét drempel per direct teruggebracht worden. De gemeente moet de proef met de ledverlichting in de drempel eerst zorgvuldig en inzichtelijk evalueren, voordat deze een besluit neemt over een definitieve oplossing voor verkeersveiligheid en doorstroming komt.

 

Ten slotte. We horen vaak dat zebra’s niet veilig zouden zijn, omdat fietsers toch niet stoppen. Dit argument mag volgens ons nooit gebruikt worden als reden om geen zebra’s of drempels meer aan te leggen. Oók fietsers behoren zich gewoon aan de voorrangsregels te houden.

 

Wij vinden dat gemeente Amsterdam werk moet maken van noodzakelijke handhaving en gedragsverandering bij verkeersdeelnemers. We gaan ervanuit dat Amsterdam er alles aan gaat doen om de veiligheid op de Haarlemmerdijk te waarborgen.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

Deze tekst vormde ook de basis voor ons raadsadres dat we samen met de Voetgangersvereniging (afdeling Amsterdam) vorige week naar de gemeenteraad hebben gestuurd.