Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

21 april 2023

Vervolg aanpak wachtlijsten Hulp bij het huishouden

Op 8 februari jl. hebben wij het Manifest ‘Aanpak wachtlijsten Hulp bij het huishouden’ aangeboden aan de gemeenteraad. Hierin vroegen we de wethouder Zorg en de gemeenteraad om een taskforce te vormen en een actieplan op te stellen om de lange wachtlijsten aan te pakken. De wethouder sprak haar steun uit voor het manifest en zegde de raad toe om dit voorjaar met een actieplan te komen. Wij waren zeer te spreken over dit resultaat.

 

De gemeente heeft dit proces voortvarend opgepakt. Er zijn in maart 5 werkgroepen gevormd die elk met een specifiek thema aan de slag zijn gegaan:

  • Wachtlijsten
  • Omgaan met urgentie
  • Personeel
  • Financiën
  • Vernieuwing (innovatie) en variatie (differentiatie) van het aanbod.

 

Mening vragen

In deze werkgroepen zijn de zorgaanbieders van Hulp bij het huishouden (Hbh), de Buurtteams, clientorganisaties en andere zorgorganisaties breed vertegenwoordigd. Eind april zal de gemeente een aantal voorstellen voorleggen aan cliënten en medewerkers Hbh om hun mening te vragen.

 

Mede op basis hiervan stelt de gemeente een eerste actieplan op en zal dit eerst voorleggen aan de betrokken wethouders en daarna aan de gemeenteraad. We hebben goede hoop dat er vóór de zomer een concreet actieplan ligt voor de aanpak van de lange wachtlijsten voor huishoudelijke hulp. Wat het plan precies zal inhouden en met welke maatregelen de gemeente komt, weten we nog niet.

 

Positief over proces

Desondanks zijn we positief over dit proces en de grote betrokkenheid van alle organisaties. Uiteindelijk werken we samen aan hetzelfde doel: zorgen dat kwetsbare Amsterdammers de zorg en hulp krijgen die ze nodig hebben.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel