26 mei 2020
Vervoerregio reageert voorzichtig op brandbrief
De Reizigers Advies Raad stuurde eind april een brandbrief aan de Vervoerregio Amsterdam. Want er dreigt straks een nieuwe tram te komen die voor rolstoelgebruikers niet veilig is. De Vervoerregio reageerde snel, met een aantal toezeggingen. Die vinden wij te voorzichtig en niet doortastend genoeg. Ook Cliëntenbelang Amsterdam is vertegenwoordigd in de RAR.
De Vervoerregio zegt toe met het GVB te gaan praten over de mogelijkheden om het hoogteverschil tussen oprijplank en tramvloer te reduceren. Bart Weggeman, beleidsmedewerker Toegankelijkheid bij Cliëntenbelang Amsterdam: “Mijn zorgen zijn hiermee niet weg. Straks zegt het GVB ‘we hebben alles onderzocht, maar kunnen niets doen’. "
Te weinig regie
Een andere toezegging is dat de Vervoerregio in beeld gaat brengen welke haltes te laag zijn. Daarna gaat de Vervoerregio in overleg met het GVB en de gemeente bekijken of deze haltes op de juiste hoogte kunnen worden gebracht.
Weggeman: “Veel haltes zijn al heel lang te laag, en dat is ook al heel lang bekend. Het lijkt erop dat de Vervoerregio met deze toezegging aangeeft dat haar regierol tot nu toe is blijven liggen. We hopen dat het nu wel gaat lukken met de halte-aanpassingen.”
Onderscheid tussen mensen met een beperking?
De Vervoerregio zegt in de brief dat de oprijplank voor de meeste rolstoelgebruikers geschikt zou zijn. Het hoogteverschil tussen de plank en de tramvloer van circa 1,5 cm zou maar voor een aantal rolstoelgebruikers een hindernis vormen. Weggeman: “Het is niet bewezen dat de meeste rolstoelers de plank kunnen gebruiken. Daar is geen onderzoek naar gedaan. En dan nog.
Moeten we dan zeggen ‘Ja sorry, er kunnen een paar rolstoelers niet mee?’
Het zegt mij genoeg dat geen één van onze ervaringsdeskundigen die de tram getest hebben, het hoogteverschil kon overbruggen. En dan gaat het om zowel elektrische als handbewogen rolstoelen.
Onderscheid maken binnen de groep mensen met een beperking is trouwens niet gewenst en mag ook niet volgens de Wet Gelijke Behandeling. Ook iemand die weinig spierkracht heeft wil gewoon mee.”
Lees ook het artikel Nieuw type tram: oprijplanken niet veilig genoeg en over het artikel het vaststellen van het Beleidskader Inclusieve Mobiliteit.