10 mei 2021
Verbinding betaalde en onbetaalde zorg in de buurten
Sinds 1 april zijn de zogeheten buurtteams in Amsterdam gestart voor cliënten en mantelzorgers die zorg en/of hulp nodig hebben. “Het buurtteam is de plek in de wijk waar zorg en ondersteuning op een laagdrempelige manier samenkomen.” Aldus de informatie van de gemeente Amsterdam.
Het Platform Mantelzorg Amsterdam (PMA) heeft zich laten informeren over de stand van zaken en onze voorzitter is actief geweest in de brainstormsessies die vorig jaar voorafgingen aan de oprichting. Inmiddels hebben wij een gesprek gehad met meerdere cliënten en mantelzorgers over de nieuwe ontwikkelingen. Zij missen vooral heldere informatie over de buurtteams, vooral bij de individuele Amsterdammers thuis.
Kwetsbare mensen
Zij die hulp nodig hebben zijn voor een groot deel kwetsbare mensen, zoals mensen met een licht verstandelijke beperking, laaggeletterden of mensen met een andere moedertaal. Maar ook mensen met psychische problemen en ouderen. Hoe kunnen we deze groepen goed bereiken? Dat is volgens hen de grootste vraag.
Geen verbinding
Het valt ons op dat de aandacht vooral is uitgegaan naar de positie van de beroepskrachten in de buurtteams. Wij zagen al heel lang geen verbinding ontstaan tussen het opzetten van de buurtteams en de bestaande informele zorgverleners, zoals de vrijwilligers(organisaties). We missen in de stadsdelen de inspraak van cliënten en mantelzorgers.
Eind oktober heeft de gemeente besloten dat er richtlijnen moesten komen voor de verbinding tussen betaalde en onbetaalde zorg (formeel en informeel). Daar zijn geen vertegenwoordigers van ons bij betrokken geweest, terwijl we daar wel om hebben gevraagd.
De richtlijnen zijn door zorgaanbieders en ambtenaren uit de stadsdelen opgesteld. Wij zijn in afwachting van het resultaat dat de stedelijke projectleider zal opstellen.
Mantelzorgers en vrijwilligers
In de stedelijke nota ‘Sociale Basis, Samen Vooruit’ gaat de gemeente uit van de inbreng van onbetaalde mantelzorgers en vrijwilligers. Wij denken dat die basis nu al heel zwak is als het gaat om de potentiële inzet van mantelzorgers en vrijwilligers. Inmiddels zal de coronapandemie zijn weerslag hebben gehad op de mantelzorgers, hun verwanten en naasten.
Onze zorgen gaan uit naar de mantelzorgers die nu al overbelast zijn en de ondersteuning vanuit de buurtteams die gericht is op het afschalen van zorg. De komende tijd zullen wij dit nauwgezet volgen. Daarnaast willen wij graag signalen ontvangen over hoe het gaat met het vinden van de juiste ondersteuning, voor mantelzorgers zelf en hun naasten en verwanten.
U kunt uw ervaringen mailen naar onze cliëntondersteuners via steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl of bellen naar 57 77 999 (op werkdagen van 10.00 - 16.00 uur). Uw meldingen en signalen zijn heel belangrijk voor onze (collectieve) belangenbehartiging voor mantelzorgers en hun naasten en verwanten.