24 mei 2018
Veel interesse voor gastles cliëntondersteuning bij ROC
Dat er meerdere manieren zijn om je zorg te regelen, was een verrassing voor de studenten 'Verpleegkunde' aan het ROC Amsterdam. En ook dat er onafhankelijke cliëntondersteuning bestaat. De eerste gastles van Marieken Wattel, één van onze cliëntondersteuners, beviel zo goed dat er meer zullen volgen. Daarover gaan we in gesprek met het ROC.
Marieken Wattel is enthousiast over de gastles aan de leerlingen van de Beroep Begeleidende Leerweg (BBL) van het ROC: “Ze volgen een werk-leertraject en worden meteen aan het werk gezet. Daarom kunnen ze hun vers opgedane kennis over cliëntondersteuning meteen doorgeven aan hun cliënten.”
Onderdeel van het lespakket
Marieken vindt dat docenten en verpleegkundigen moeten weten hoe de zorg georganiseerd is: “Verpleegkundigen moeten mensen erop kunnen wijzen dat er onafhankelijke cliëntondersteuners zijn. Die met de cliënt mee kunnen denken als die niet op z’n plek zit. Of als de indicatie niet hoog genoeg is. Het zou helemaal mooi zijn als cliëntondersteuning een vast onderdeel wordt van het lespakket.”
Beter doorvragen
Verschillende gevallen kwamen ter sprake tijdens de gastles. Zoals die van een 50-jarige man die liever thuis wilde wonen, dan in een verpleeghuis met alleen maar oude mensen om hem heen. Met een cliëntondersteuner heeft hij dat kunnen regelen door het aanvragen van een Persoonsgebonden budget (Pgb). De studenten kenden toevallig een vergelijkbare cliënt, maar bij diegene was het niet gelukt. Marieken: “Omdat men zei dat het niet kon. Dan denk ik: nou dat is te kort door de bocht. Als je meer weet van de regelingen, dan kun je beter doorvragen.”
Wens cliënt is leidend
De zorgplannen zijn ook ter sprake gekomen. Een zorgplan is een contract tussen cliënt en zorginstelling. De wens van de cliënt is leidend, niet de ideeën van de zorgverlener. Als iemand graag elke dag naar buiten wil, of elke dag onder de douche wil, dan moet de zorgverlener niet meteen roepen dat dat onmogelijk is vanwege tijdgebrek. Marieken gaf de studenten mee: “Bekijk eerst de mogelijkheden en verkoop niet bij voorbaat een ‘nee’. Kom met goede argumenten, waarom iets niet kan.”
Denken vanuit cliënt is moeilijk
Het valt Marieken op dat de studenten het denken vanui de cliënt (nog) niet goed oppikken vanuit de opleiding. “De studenten vinden het bijvoorbeeld vervelend als familieleden van cliënten zich met de zorg bemoeien. De familie moet gewoon vertrouwen op hun vaardigheden. Ik heb daartegenover gesteld dat een cliënt een kwetsbaar mens is. Met eigen wensen en gedachten, die hij of zij bovendien niet altijd goed meer kan verwoorden. Waar moeten cliënten dat vertrouwen op baseren? Zo heb ik ze aan het denken gezet.”
Marieken Wattel
Cliëntondersteuner Wet langdurige zorg
T (020) 57 77 900
M.Wattel@clientenbelangamsterdam.nl