Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

2 mei 2017

Uitwisseling informatie binnen de Wijkzorg kan beter

Ruim 70 mensen namen deel aan twee expertmeetings `Meer tijd voor de cliënt`, waaronder 9 uit onze achterban. Het doel van deze bijeenkomsten is het verbeteren van uitwisseling van informatie binnen de Wijkzorg. Uiteindelijk moet er een werkbaar plan voor de toekomst komen. Waarin de zorgaanbieder minder tijd kwijt is aan administratie, de cliënt meer ondersteuning krijgt en de gemeente goed haar eindverantwoordelijkheid kan nemen. De gemeente Amsterdam, Cliëntenbelang Amsterdam en SIGRA hebben samen deze bijeenkomsten georganiseerd.

 

‘Meer tijd voor de cliënt’ wordt uitgevoerd naar aanleiding van het voorstel van D66 ‘Minder regels, meer zorg’. Donderdag 11 mei is de derde en laatste bijeenkomst, waarbij ook wethouder Zorg Van der Burg en gemeenteraadslid voor D66 Meltem Kaya aanwezig zullen zijn.

 

Getekend verslag van bijeenkomst

 

Vereenvoudiging

Op 22 maart verdiepten cliënten, zorgaanbieders en gemeenteambtenaren zich in de informatie-uitwisseling. Dat 'vertrouwen tussen cliënt en zorgverlener' hierbij het uitgangspunt moet zijn, daarover waren alle aanwezigen het eens. Een andere gedeelde conclusie was dat 'informatie op maat' ook een belangrijke basis moet zijn.

Het advies dat het hardste applaus kreeg was om het administratiesysteem in te vullen vanuit te vraag: wat zou je zelf over je moeder, kind, of beste vriend willen opschrijven én lezen?

Vereenvoudiging was een veelgehoorde hartenkreet. Niet alleen in de administratie, maar ook in het contact met elkaar. Heldere communicatie is nodig tussen de cliënt, aanbieder en gemeente. Maar ook met de cliënt, zodat ook mensen die onze taal minder goed beheersen, snappen waar het het over gaat. 

 

Dubbele registratie voorkomen

Ook is er gesproken over het Registratie Informatie Systeem van de gemeente (RIS-Wijkzorg). Dit moet vervangen worden om beter aan te kunnen sluiten op de systemen van de zorgaanbieders, zodat dubbele registratie voorkomen wordt. Vragen die aan de orde kwamen waren bijvoorbeeld ‘Wat registreer je wel, en wat niet?’ en ‘Wie is verantwoordelijk voor welke informatie?’

 

Inzage in eigen zorgdossier

Een ander belangrijk punt dat aan de orde kwam, was dat cliënten inzage krijgen in hun eigen zorgdossier. Ook moeten tussentijdse evaluaties gepland en geregistreerd worden, zodat de cliënt de regie kan houden over zijn of haar behandeling. Goed registeren voorkomt dat cliënten hun verhaal opnieuw moeten vertellen, wat belastend voor hen kan zijn.

 

Verslag

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Herman Klein Tiessink (beleidsmedewerker Kwaliteit van Zorg) via h.kleinti@clientenbelangamsterdam.nl. Het verslag van 22 maart kunt u hier downloaden. De verslagen van de andere twee bijeenkomsten zullen we op onze website zetten, zodra ze beschikbaar zijn.  

 

Deel dit artikel