Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

24 juni 2021

Trainingen ‘Omgaan met mensen met verward gedrag’ goed ontvangen

Vanuit het project ‘Het gezicht van de zorgzame buurt’ hebben we online 2 keer medewerkers van de Rabobank getraind om te leren omgaan met mensen met onbegrepen of verward gedrag. Daarnaast nog een training aan winkeliers en bankmedewerkers in de Dapperbuurt (Oost) en medewerkers van een supermarkt in de Spaarndammerbuurt (West).

 

Winkeliers en medewerkers van buurtfilialen kunnen namelijk een voorbeeldfunctie vervullen voor andere buurtbewoners die geconfronteerd worden met dezelfde problematiek. De eerstvolgende trainingen staan gepland voor 5 en 7 juli in stadsdeel Nieuw-West.

 

Dwingend gedrag

Projectleider Dorine van Lennep: “Bankmedewerkers krijgen wekelijks klanten met verward gedrag aan de balie, en weten vaak niet hoe ze met hen moeten omgaan. Bijvoorbeeld mensen van wie het bankpasje is geblokkeerd, en die geld nodig hebben om te eten en daardoor dwingend of gespannen gedrag vertonen.

 

De medewerkers voelen zich vaak machteloos in dit soort gevallen. Zonder een identiteitsbewijs kunnen ze niets doen, maar het maakt de klant vaak alleen maar bozer als ze dat blijven herhalen.”

 

Verhalen ervaringsdeskundigen

De online trainingen - die wijzelf ontwikkeld hebben - sloegen heel goed aan. De bankmedewerkers deden geïnteresseerd mee, brachten zelf voorbeelden uit de praktijk in, en stelden veel vragen. Vooral de verhalen van de ervaringsdeskundigen maakten veel indruk. Het was dankbaar werk om te doen, omdat sommige medewerkers heel weinig wisten over mensen met pscyhische problemen, armoede en de gevolgen daarvan.

 

Er zit een verhaal achter

Dorine: “Door in gesprek te gaan met een ervaringsdeskundige beseft de luisteraar ‘Er zit een heel verhaal achter’. Mensen kunnen doordraaien door een stapeling van problemen, waar ze niet zomaar uitkomen. Als je bijvoorbeeld geen internet hebt, sta je al meteen op achterstand. De deelnemers stelden vragen als ‘Hoe voelde het om in zo’n uitzichtloze situatie te zitten?' en 'Hoe ben je eruit gekomen?’”

 

Hulp van de buurtteams

Dorine: “We hebben een hulpkaart gemaakt, waarop wat tips staan en gegevens van een paar organisaties waarmee medewerkers van buurtwinkels contact kunnen opnemen. Het buurtteam kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat iemand meegaat naar de bank als de klant het moeilijk vindt om alleen te gaan. De deelnemers aan de training wilden graag meer informatie over de buurtteams en gaan binnenkort kennismaken."

 

Dorine2web.jpgMeer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met projectleider Dorine van Lennep op 06 20 30 77 02 of via d.vanlennep@clientenbelangamsterdam.nl.

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

 

Omgaan met mensen met onbegrepen gedrag in de buurt
Door het verminderde aanbod van bedden in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) zien we meer mensen met onbegrepen op straat. Het is voor buurtbewoners meestal niet duidelijk wat de oorzaak is van dat gedrag, en hoe ze het beste kunnen reageren. Het project Het gezicht van de zorgzame buurt probeert dit te veranderen. Het project voeren we onder andere uit met de gemeente Amsterdam en Team ED.