Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

28 mei 2024

Terugblik Dag van de Participatie

Op donderdag 7 maart vond de Dag van de Participatie van ons Centrum voor Cliëntervaringen plaats. Onder leiding van ervaringsdeskundige dagvoorzitters Gregory Chong en Perez Dalloe gingen de deelnemers met elkaar in gesprek over het thema ‘Veranderen: methode’. Praten doen we al genoeg, maar verandert er ook nog wat? En hoe dan? 

 

Assistant-professor Christine Dedding van het UMC Amsterdam voerde ons in in het thema van de dag, geïnspireerd op het gelijknamige boek uit 2022 van de Franse schrijver Édouard Louis. We gingen op zoek naar ervaringen of ontmoetingen die ons aan hebben gezet tot een belangrijke verandering in ons leven.

 

(Tekst loopt door na de foto)

De CvC verandermachine 7 maart 2024 WEB.jpg

Ervaringen en verhalen als uitgangspunt

Een vertegenwoordiger van de Brede Raad 010 nam het stokje over en gaf een inkijk in hoe zij verandering aanpakken in Rotterdam en wat wij – als Amsterdammers – daarvan kunnen leren. De vrijwilligers van de Brede Raad gaan altijd uit van de verhalen en ervaringen van de Rotterdammer. Op basis daarvan adviseren zij de gemeente. 

 

Misverstanden op werkvloer

Hille Vos (Programmaleider Mensen met een verstandelijke beperking van het Ben Sajet Centrum) ging met de aanwezigen in gesprek over een onderzoek naar misverstanden op de werkvloer tussen zorgmedewerkers en cliënten. Welke rol spelen de basisvaardigheden van medewerkers daarbij?

 

Een deel van de zorgmedewerkers is laaggeletterd. Als ook cliënten laaggeletterdheid zijn, dan liggen misverstanden op de loer. Aan het onderzoek werken ook co-onderzoekers met een licht verstandelijke beperking mee. Om mee te denken vanuit hun ervaringen als cliënt van zorg én vanuit hun eigen worstelingen met basisvaardigheden.

 

Activisme

Tot slot deelde ervaringsdeskundige onderzoeker Narita Derks lessen over het opzetten van een activistische beweging uit haar tijd bij de actiegroep 'Lijm de zorg'. Lijm de zorg genereerde binnen korte tijd veel aandacht in de media én invloed op de politiek.

 

Dit vroeg wel de nodige offers van de activisten achter de beweging. Narita gaf ons een kijkje achter de schermen. Daarbij overhandigde zij het boek 'Winnen of leren' van Noa Pothoven over het op jonge leeftijd moeten omgaan met ernstige psychische uitdagingen aan Deborah Lauria, directeur-bestuurder van Cliëntenbelang Amsterdam.

 

Workshops

Na de lunch was het tijd voor maar liefst 8 verschillende workshops van de MEE-leesgroep (MEE Amstel en Zaan), HVO-Querido, Meetellen Amsterdam, Amsterdam UMC, Kenniscentrum over gokken en kansspelen SLICKS en de GGD.

 

Tijdens de workshops konden de deelnemers de perspectieven op verandering verkennen door onderzoek, training, preventie of belangenbehartiging. In alle gevallen waren het cliënt- of burgerperspectief en ervaringskennis een essentieel onderdeel van de activiteiten.

 

"Zonder het perspectief van de mensen om wie het gaat, geen zinvolle verandering!", was dan ook de samenvatting én de boodschap van Deborah Lauria. Zij sloot de dag plenair af.

 

Werken aan lerende stad

Door de mix aan deelnemers van ervaringsdeskundigen, hulpverleners, beleidsmakers en onderzoekers en door de ontmoetingen is veel nieuwe kennis opgedaan tijdens deze dag. Heel inspirerend. Het CvC kijkt dan ook uit naar de toekomstige samenwerking. Om met elkaar verder te werken aan een lerende stad. Een stad die beter luistert naar mensen in een kwetsbare positie. 

Thumbnail Deborah Lauria aan het woord Dag vd Participatie 7 maart 2024.jpg

Op de foto: Deborah Lauria (directeur - bestuurder Cliëntenbelang Amsterdam) aan het woord.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

Deelnemers training

Voor de training 'Ervarinskennis inzetten binnen onderzoek' is het Centrum voor Cliëntervaringen op zoek naar deelnemers. Heeft u interesse? Neemt u dan contact op met Pauline Willems (onderzoeker CvC) via de mail.