18 december 2021
Teleurstelling over overhaaste aanbesteding AOV
In razend tempo voert de gemeente Amsterdam bezuinigingsmaatregelen op het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) door. Tegelijkertijd werkt de gemeente aan de nieuwe aanbesteding van het AOV. Dat is wel erg veel tegelijk voor de gebruikers. Daarnaast heeft de gemeente in de plannen voor het doelgroepenvervoer opgenomen dat de aanbestedingen van de diverse vervoersvormen tegelijk zouden plaatsvinden. De aanbesteding is een gemiste kans om ervoor te zorgen dat iedereen gebruik kan maken van een vorm van vervoer die bij zijn of haar mogelijkheden en situatie past.
We vragen ons oprecht af wat er te winnen is om de aanbesteding te laten doorgaan. Onze bezwaren hebben we bij de gemeente neergelegd, maar die zijn helaas niet ter harte genomen. De aanbesteding is gewoon doorgegaan.
Afstemming verder weg dan ooit
Er is ons altijd voorgehouden dat de gemeente streeft naar een zo goed mogelijk afstemming in het doelgroepenvervoer. Dit betekent dat de gemeente de verschillende soorten vervoer, zoals het reguliere Openbaar Vervoer en het AOV, het leerlingenvervoer, het zittend ziekenvervoer en vervoer naar dagbesteding, op elkaar zou afstemmen.
Nu alleen het AOV aanbesteden helpt totaal niet bij die afstemming. Ook is de aanbesteding te vroeg om de evaluatie van de huidige proefprojecten met nieuwe vervoersvormen mee te nemen.
Geen redenen voor overhaaste aanbesteding
Het is jammer dat de gemeente de aanbesteding toch heeft doorgezet. Een voortzetting van een bestaand contract zou een goede mogelijkheid geweest zijn, binnen de Europese aanbestedingsrichtlijnen. De gemeente heeft het afgelopen anderhalf jaar vanwege de coronapandemie minder aan het AOV hoeven uitgeven. Er zijn daarom geen financiële redenen voor een overhaaste aanbesteding.
Gevolgen AOV-reorganisatie nog niet duidelijk
Met ingang van 1 januari treden er nieuwe maatregelen in werking voor het AOV, zoals een kilometerbeperking. Voor cliënten is het prettig dat er komende tijd tenminste iets hetzelfde blijft, namelijk hun vervoerder. Een aanbesteding en een reorganisatie tegelijk is teveel van het goede.
Bovendien kunnen er door de reorganisatie verschuivingen komen in de groep mensen die gebruikmaakt van het AOV. Het is nog onzeker hoe de vervoersvraag zich ontwikkelt en hoe daarop moet worden ingespeeld.