Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

25 januari 2024

Schouw toegankelijkheid Nieuwezijds Voorburgwal en Van Woustraat

Voordat een project in de openbare ruimte klaar is, voert de gemeente een ‘opleverschouw’ uit. Dan wordt bekeken of alles is uitgevoerd zoals afgesproken en zoals het op de tekening stond. Sinds enkele jaren worden een aantal projecten waarover de voormalige Centrale Verkeerscommissie geadviseerd heeft ook op toegankelijkheid geschouwd. Dit keer waren de noordelijke delen van de Nieuwezijds Voorburgwal en de Van Woustraat aan de beurt. En wij waren erbij.  

 

Het noordelijke deel van de Nieuwezijds Voorburgwal is eind 2023 opgeleverd. Tussentijds en vlak voor de opening van het deel tussen het Centraal Station en de Dam hebben wij met de gemeente Amsterdam meegelopen. 

 

Algemene indruk: toegankelijker, rustiger en veiliger

Het uitgangspunt voor de herprofilering van de Nieuwezijds Voorburgwal was om meer ruimte voor voetgangers, fietsers en het OV te maken. Dat is gelukt. De straat is éénrichtingsverkeer geworden. Hierdoor zijn er bredere stoepen gekomen, konden de tramhaltes toegankelijk gemaakt worden en is er ook groen toegevoegd. 

 

Tekst loopt door na de foto.

Thumbnail schouw NZ Voorburgwal december 20223.jpg

Een bijzondere situatie: de geleidelijn naar de tramhalte Nieuwezijds Kolk loopt door het speciale ‘arrestanten -parkeervak’ dat de politie af en toe gebruikt. Dit is een uitzondering op de regel dat geleidelijnen vrij van obstakels moeten zijn. Let ook op de vuilcontainers en de scooter op de halte. 

 

Lees het hele verslag op de website Toegankelijk Amsterdam (testversie). 

 

Van Woustraat

Op 7 december hebben we met betrokken ambtenaren de toegankelijkheid van het noordelijke deel van de Van Woustraat geschouwd. De bedoeling was dat het een autoluwe straat zou worden met ruimte voor voetgangers, fietsers en de tram. De haltes zouden ook toegankelijk gemaakt worden.

 

Advies vooraf

De Van Woustraat is een smalle, maar drukke stadsstraat met veel uitéénlopende functies. Het ontwerp voor de herinrichting van de Van Woustraat is verschillende keren aangepast. In de Centrale Verkeerscommissie zijn we kritisch geweest op het plan, vooral over de ruimte die er voor voetgangers beschikbaar komt, veilige oversteekmogelijkheden en de toegankelijkheid van de tramhaltes.


Het bleek al gauw dat het niet makkelijk zou worden om de tramhaltes volledig te laten voldoen aan het tPVE tramhaltes. We wilden wél voorkomen dat dat als argument gebruikt zou worden om dan maar haltes op te heffen.

 

Dan zouden reizigers verder moeten lopen naar een halte door een drukke smalle winkelstraat met het risico dat er ook nog een veilige oversteek zou verdwijnen, zoals op de Koninginneweg is gebeurd. Dus liever een iets minder toegankelijke halte dan helemaal geen halte. Maar wél een veilige oversteek.

 

Schouw Van Woustraat rijplank tram 7 dec 2023.jpg

Tijdens de schouw is de werking van de elektrische plank in de 15G tram getest. Gelukkig bleek dat op de halte Albert Cuijpstraat goed te gaan.
 

Lees het hele verslag op de website Toegankelijk Amsterdam (testversie).

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel