Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

19 april 2019

Samen voor eerlijke schoonmaakuren

Er staat een een evaluatiegesprek gepland over de 6 uur huishoudelijke hulp die thuiszorgorganisatie Cordaan levert. Terwijl je gezondheid verder is verslechterd, toch geen reden om je zorgen te maken. Totdat je een telefoontje krijgt met de boodschap dat de hulp wordt gehalveerd. Reden genoeg om dan zo snel mogelijk Cliëntenbelang Amsterdam in te schakelen.  

 

Na driekwart jaar van juridische strijd, afwijzingen van bezwaar, slapeloze nachten, lichamelijke pijn en onzekerheid en een vervuild huis, ligt er eindelijk een positief besluit. Het overkwam Nicolette Besemer, cliënt en één van onze medewerkers. Eind goed, al goed, maar het heeft Nicolette veel kracht gekost. 

 

Evaluatiegesprek blijkt afrekening op uren

In maart 2018 kreeg Nicolette bezoek van een thuiszorgmedewerker. “De enige informatie die ik vooraf kreeg, was dat het gesprek zou gaan over hoe het tot dan toe ging met de huishoudelijke hulp. De thuiszorgmedewerker was echter alleen geïnteresseerd in de schoonmaaktijd. Het formulier dat hij gebruikte, was leidend hierbij.

 

Zonder overleg kruisde hij veel huishoudelijke werkzaamheden aan die door ‘mevrouw’ gedaan konden worden, terwijl ‘mevrouw’ had aangegeven dat ze dat helemaal niet kan. In het ondersteuningsplan, dat meteen het besluit is, staat nergens het aantal uren hulp. Dat werd me later telefonisch meegedeeld.” Nicolette tekende het ondersteuningsplan, want anders zou ze helemaal geen hulp meer krijgen.

 

Op tijd actie ondernemen

Besemer rook onraad na het gesprek en nam contact op met onze cliëntondersteuning. Jurist Christiaan Dol die ervaring heeft met het bezwaar aantekenen tegen vaak forse urenvermindering, besloot Nicolette ook bij te staan.

Christiaan: “Het huidige beleid is zodanig dat het ondersteuningsplan óók het formele besluit is voor hulp. Weinig mensen weten dat je hiertegen in bezwaar kunt. Maar als je te laat bent, neemt de gemeente het bezwaarschrift niet in behandeling. Als je een ondersteuningsplan hebt ondertekend waar je het niet mee eens bent, moet je daarom meteen actie ondernemen.”

 

Nog 10 bezwaarprocedures

Na lang juridische getouwtrek lag er begin dit jaar een nieuw besluit, waarin nadrukkelijk stond dat het om 6 uur huishoudelijke hulp per week ging. Nicolette heeft in die periode veel lichamelijke klachten gekregen, omdat ze met te weinig hulp, te zwaar belast werd. Ook emotioneel gaf het haar veel stress. 

 

Christaan: “In het besluit van de gemeente staat nu het aantal uren waarop Nicolette recht heeft. Dat is positief. Ik heb begrepen dat de gemeente dit ook voor andere Amsterdammers wil gaan doen, maar dat is nog niet het geval.” Christaan heeft nu nog zo’n 10 zaken onder zijn hoede. “We zijn nog steeds met de gemeente aan het bakkeleien over indiceren in eerlijke uren en minuten, ondanks het proefproces dat we vorig jaar wonnen.” 

 

Zorgen over andere zorgvragers

Nicolette is blij met haar schone huis, maar maakt zich tegelijkertijd zorgen over andere zorgvragers. Die minder energie hebben dan zij. “Verschillende collega's hebben hier tijd in gestoken, en zelf moest ik ook echt aan de bak. Toch raad ik cliënten aan te bellen of te mailen met de afdeling Cliëntondersteuning. Het liefst nog vóór het keukentafelgesprek, maar anders direct erna. Ze hebben mij ook geweldig geholpen!”

 

Cliëntondersteuning

Onze onafhankelijke cliëntondersteuners zijn te bereiken via steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl of op (020) 57 77 999.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

Uitkomst proefproces
Een zorgaanbieder mag geen dubbelrol spelen van zorgverlener én regisseur. Die regie ligt namelijk wettelijk bij de gemeente.  Elke Amsterdammer moet daarom van de gemeente zelf horen op hoeveel uren schoonmaakhulp hij of zij recht heeft. 

 

Lees het artikel 'Beschikking Hulp bij Huishouden bevordert rechtspositie cliënten'.

 

Hier staat een samenvatting van het verloop van de bezwaarprocedure van Nicolette Besemer.