22 februari 2022
Proefproject verpleegkunde: leren denken vanuit cliëntenperspectief
Aan de Hogeschool van Amsterdam start een uniek proefproject om studenten Verpleegkunde te leren denken vanuit de invalshoek (perspectief) van cliënten. Wij hebben met docent Claudia Bronner (teamcoördinator Verpleegkunde) meegedacht over de opzet van dit ‘buddyproject’. Op 7 februari trapten we af met een 'inspiratiesessie'.
Onze beleidsmedewerker Kwaliteit van Zorg Herman Klein Tiessink: “Studenten worden ‘buddy’ (maatje) van een cliënt, en mogen daar met de cliënt invulling aan geven. Het is een proef om te kijken of de gekozen vorm de juiste is. Het proefdraaien begint met een groep van 12 studenten en 12 cliënten die 20 weken lang maatjes van elkaar zijn.”
Persoonsgerichte benadering
Herman is enthousiast over het project: “Kern van het verhaal is het verbinding maken met de leefwereld van cliënten, zodat je kunt handelen vanuit hun wensen en behoeften. Dit noemen we ‘werken vanuit een persoonsgerichte benadering’.
Daarvoor moeten studenten leren om een vertrouwensrelatie op te bouwen, en oprecht aandacht te hebben voor de mensen. Mensen horen en zien, en leren werken zonder oordeelsvorming.”
Luisteroefening
De inspiratiesessie begon dan ook met een luisteroefening. “Dit gaf veel inzicht in echt luisteren”, zegt Herman. “Door te luisteren zonder te praten nodig je mensen uit om hun verhaal te doen. Want hoe meer je vraagt, hoe meer je stuurt.
Het was best moeilijk voor de studenten om alleen maar te mogen knikken of ja te zeggen, want ze hadden zoveel vragen die ze niet mochten stellen. Ze moesten volledig ruimte geven aan de ander. Positieve bevestiging geven, zonder te oordelen.”
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Herman Klein Tiessink (beleidsmedewerker Kwaliteit van Zorg & Welzijn) op (020) 75 25 165 of viah.kleinti@clientenbelangamsterdam.nl