Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

16 juni 2023

Proef met knip in Weesperstraat belemmert AOV

Gemeente handelt in strijd met eigen beleid en dupeert mensen met een beperking en ouderen

 

Door de proef met de afsluiting van de Weesperstraat kunnen de busjes en personenauto’s van RMC voor het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) hun klanten niet meer thuis ophalen en weer thuis brengen. Tot onze grote verbazing liet wethouder Van der Horst (Verkeer en Vervoer, D66) op AT5 weten voor dit vervoer geen uitzondering te maken. Met als gevolg dat Amsterdammers die afhankelijk zijn van het AOV, veel langer moeten reizen en langer op hun vervoer moeten wachten. 

 

Bijkomend probleem voor hen is dat zij door de knip verder moeten reizen om op dezelfde bestemming te komen en veel sneller door hun kilometerbudget heen zijn. Of ze kunnen hun reis niet eens niet meer maken, omdat deze door het omrijden langer is dan de toegestane 25 kilometer. Daarnaast komt de bedrijfsvoering van RMC in gevaar. 

 

In strijd met eigen beleid

De gemeente handelt hiermee in strijd met het eigen beleid: mensen die aangewezen zijn op het AOV hebben van-deur-tot-deur en van-kamer-tot-kamer vervoer op basis van een indicatie, ómdat ze niet met het gewone openbaar vervoer kunnen reizen en niet of niet ver kunnen lopen. Daarom mag de gemeente deze maatregelen in onze ogen niet zo rigide toepassen. Ook niet bij een proef van 6 weken.

 

Toeristenbussen wel door slagboom

Voor het reguliere openbaar vervoer verandert er bij deze proef niets. Maar bij het afsluiten van een straat waardoor een tram of bus rijd of als de metro niet rijdt, zorgt de gemeente wel snel voor vervangend vervoer en maakt dat vooraf ook bekend.

 

Daarnaast hebben wij geen enkel begrip voor het feit dat toeristenbussen wél langs de slagboom van de Kattenburgergracht mogen en de busjes en personenauto’s van het AOV niet. 


En het AOV is evenals het openbaar vervoer bestemmingsverkeer, dus als dat er door mag dan moet het AOV dat logischerwijs ook kunnen. Het AOV is immers ook een vorm van openbaar vervoer.

 

Bereikbaarheid waarborgen

De oplossing tijdens deze proef is voor het Amsterdamse doelgroepenvervoer eenvoudig: instrueer de verkeersregelaars dat ze de busjes en personenauto’s van vervoerders RMC en Munckhof doorlaten. 


Wij willen dat de wethouder dit probleem zo snel mogelijk oplost. En bij toekomstige maatregelen uit het gemeentelijk programma ‘Amsterdam Autoluw’ moet de gemeente de bereikbaarheid voor het doelgroepenvervoer waarborgen.

 

Oproep om ervaringen te delen

Reist u met het AOV en ondervindt u problemen door de afsluiting van de Weesperstraat? Deelt u deze a.u.b. dan met ons via toegankelijk@clientenbelangamsterdam.nl. Wij nemen deze dan mee in ons overleg met de gemeente. Samen kunnen we een vuist maken!

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel