21 februari 2022
Amsterdamse politiek: slimme inzet van geld en meer bestuurskracht nodig
Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart organiseerden we op 8 februari een politiek debat. Acht gemeenteraadsleden debatteerden over belangrijke thema’s, zoals betaalbaar wonen voor kwetsbare groepen en het terugdringen van wachtlijsten. Directeur van Cliëntenbelang Amsterdam Deborah Lauria is tevreden: “Er is gepleit voor een lokale aanpak voor het oplossen van grote landelijke problemen.” Gespreksleider van het debat was publicist en presentator Kemal Rijken.
We hopen dat het debat Amsterdammers de kans heeft gegeven zich goed te laten informeren over plannen van politieke partijen die meedoen aan de komende verkiezingen. In elk geval op thema’s die voor ons belangrijk zijn.
Deelnemers debat
- Jenneke van Pijpen (GroenLinks)
- Daniëlle de Jager (D66)
- Yolanda Hoogtanders (VVD)
- Fatihya Abdi (PvdA)
- Rogier Havelaar (CDA)
- Wil van Soest (Partij van de Ouderen)
- Remine Alberts (SP)
- Gerjan van den Heuvel (ChristenUnie)
We legden de gemeenteraadsleden 4 stellingen voor, die gebaseerd zijn op ons politieke manifest ‘Inclusief ben je samen’.
Er werd tijdens het debat regelmatig verwezen naar knellende landelijke regels, maar vooral de Partij voor de Ouderen hamerde erop om lokaal oplossingen te blijven zoeken.
Deborah Lauria reageerde na afloop van het debat: “Er zijn genoeg aanknopingspunten om de dialoog met politieke partijen aan te gaan. Wat we graag zien is dat politici nog meer op het netvlies krijgen dat nieuw beleid gemaakt moet worden sámen met de mensen om wie het gaat”.
Hieronder kunt u het gehele debat terugkijken. Daaronder volgt een korte samenvatting.
Stelling 1
Omdat de huisvesting voor kwetsbare groepen faalt, moet de gemeente zelf gaan bouwen voor deze groepen.
Diverse partijen pleitten ervoor om de woningmarkt beter te gaan reguleren, maar hoe dit moet gaan plaatsvinden bleek voor alle partijen lastig. ChristenUnie (CU) en CDA vinden dat de prestatieafspraken met woningbouwcorporaties beter gehandhaafd moeten worden, zoals geen woningen op de begane grond meer verkopen.
GroenLinks (GL) gaf het college van burgemeester en wetouders de schuld te weinig grip te hebben op de corporaties. Samen met de SP en PvdA pleit GL voor het opkopen van woningen door de gemeente. D66 stelde voor ons in te schakelen bij het vormgeven van toegankelijk bouwen. Het CDA verwees als goed voorbeeld van regulering naar een woonakkoord van de gemeente Utrecht.
Onze reactie
De gemeente geeft grond uit, maar moet daarbij eisen stellen aan hoe er gebouwd kan worden. Dit hebben we niet (goed) teruggehoord in het debat. Wij willen het daarnaast graag hebben over buurten en niet alleen over huizen.
Al bij het maken van de plannen en gedurende het hele proces van ontwerpen en ontwikkelen van woningen en buurten moeten we de mensen betrekken die er gaan wonen; cocreatie moet leidend zijn.
Benut de creativiteit die onder burgers aanwezig is. We zien dit helaas nog maar heel weinig gebeuren, terwijl daar waar het gebeurt dit hele mooie resultaten oplevert. Zoals bijvoorbeeld in wooncirkels.
Stelling 2
De gemeente moet het Openbaar Vervoer (OV) verbeteren, want mensen met een beperking zijn nu tweederangs passagiers.
Alle partijen waren het eens dat er verbeteringen nodig zijn OV. De PvdA constateerde dat er helaas nog te veel mensen zijn die denken dat het goed geregeld is, terwijl dit in de praktijk helaas nog steeds niet zo blijkt te zijn. De Partij voor de Ouderen maakte zich boos over de situatie in Noord, waar mensen 3 keer moeten overstappen om 9 kilometer af te leggen, bijvoorbeeld om naar het ziekenhuis te gaan.
De CU sprak zich uit over het feit dat er nog steeds geen lift is bij station Johan Huizingalaan. De VVD legde de vinger op de zere plek: er zijn goede voornemens, maar er is bestuurskracht nodig. Er moet écht wat gedaan worden. Zoals ook GL zei: er zijn zoveel instanties die zich met het OV bezig houden, dat niemand zich verantwoordelijk voelt.
Onze reactie
Het is noodzakelijk dat ook de gemeenteraad haar verantwoordelijkheid neemt en kritischer is op het college. De (ervaringings)deskundigheid die we al vaak hebben ingebracht, moet ze serieuzer nemen. De toegankelijk van het OV voor alle Amsterdammers is niet vrijblijvend, het is een wettelijke verplichting.
Hert artikel gaat verder na de tekeningen die gemaakt zijn tijdens het debat door Bas Köhler.
Stelling 3
De wachttijden voor de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdzorg zijn veel te lang; de gemeente moet er alles aan doen om deze weg te werken.
Alle gemeenteraadsleden zijn het ermee eens, de wachtlijsten moeten worden verminderd. Volgens D66 moet de gemeente blijven pushen voor oplossingen, want het gevaar bestaat dat we wachtlijsten voor lief gaan nemen.
CDA sprak de coalitie-partijen erop aan dat zij niet bereid zijn geweest om 4 miljoen aan te vullen op de Wmo-begroting om de wachtlijst voor Hulp bij het huishouden terig te dringen. D66 gaf aan juist al veel ‘bijgeplust’ te hebben vanuit andere delen van de begroting, ook vanuit het geld voor het onderwijs.
De VVD vroeg zich af of we het geld aan de juiste dingen besteden. Neem het voorbeeld van iemand met een kleine schuld van € 2.000 die in een duur systeem van hulpverlening. Dat is niet de manier waarop we problemen oplossen. Er is een samenhangende werkwijze nodig.
SP is er voorstander van om zorg en ondersteuning niet meer aan te besteden, omdat geld op die manier weglekt dat daardoor niet naar de zorg gaat. De SP wil dat de gemeente Hulp bij het huishouden zelf gaat uitvoeren, net zoals in Zutphen bijvoorbeeld.
Onze reactie
Wij zien inderdaad niet dat aanbestedingen zorgen voor een betere kwaliteit van zorg. Daarnaast zien we dat de hulpverlening te ingewikkeld is, waardoor mensen niet weten waar ze hulp kunnen krijgen. Of juist bij te veel loketten langs moeten gaan, voordat ze bij het juiste aankloppen.
De oplossingen moeten ook hier gevonden worden samen met de mensen om wie het gaat. Vergeet daarbij ook niet de mantelzorgers. Juist door de veel te lange overbruggingstijd komt er extra druk op hun schouders te liggen.
Stelling 4
De gemeente moet de regie pakken om (jonge) mensen met een beperking aan het werk te helpen.
De VVD merkte op dat de Participatiewet gemeenten verplicht om mensen met een beperking aan het werk te helpen. Het is jammer dat de sociale ontwikkelbedrijven zijn wegbezuinigd. GL vindt dat er duidelijke streefcijfers moeten komen: 10% van het aantal medewerkers zou moeten bestaan uit mensen met een beperking.
Anderen, zoals de VVD, zien dit minder zitten en vinden dat er vooral meer samengewerkt moet worden met werkgevers. PvdA en SP zijn van mening dat er te weinig gekeken wordt naar wat mensen wel kunnen, in plaats van wat ze niet kunnen. SP vult aan dat het nog steeds te veel draait om de productiecijfers.
Onze reactie
Wij zien ook terug in de praktijk dat er een grote nadruk ligt op productiecijfers. Iemand met een licht verstandelijke beperking krijgt bijvoorbeeld te horen dat zijn waarde voor het bedrijf slechts een percentage is van dat van mensen zonder beperking. Wat doet dat met iemands eigenwaarde?
Het is in het belang van ons allemaal om mensen met een beperking aan het werk te helpen. We helpen er de hele maatschappij mee. Daarbij moeten mensen met niet direct zichtbare beperkingen ook aandacht krijgen. Wij denken graag mee!
Aan de slag
We hebben de werkgroep ‘Aan de slag’ opgericht. Deze bestaat uit jonge hoogopgeleiden die alsmaar niet de kans krijgen op de arbeidsmarkt. Ook blijven ze uit beeld van de gemeente, omdat ze op eigen kracht verder willen en geen uitkeringen aanvragen.
Stemmen met een lvb
Ook als je een (licht)verstandelijke beperking hebt, is het belangrijk je stem te laten horen. Waarom moet ik stemmen? Hoe ontdek ik welke partij bij mij past? En op wie moet ik stemmen? Deze vragen beantwoorden de ervarings-deskundigen van belangen-behartiger LFB in deze video.
Animaties van de gemeente
Over het stemproces
Over de gemeenteraad
Over de stadsdeelcommissies
Over de bestuurscommissie Weesp