Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

6 juli 2023

Plan van Aanpak Hbh gemeente onvoldoende voor kwetsbare Amsterdammers

Afgelopen woensdag (5 juli) heeft de gemeente Amsterdam het actieplan ‘Aanpak wachtlijsten Hulp bij het huishouden’ gelanceerd. Voor dit plan heeft de gemeente met verschillende partijen gesproken, ook met ons. Met het plan wil de gemeente de lange wachtlijsten voor huishoudelijke zorg oplossen.

 

We zijn te spreken over het zorgvuldige werk van de gemeente en zijn blij dat er nu een plan van aanpak ligt. Inhoudelijk zijn wij van mening dat dit plan op korte termijn onvoldoende effect zal hebben en dat de cliënten op de wachtlijst hiermee weinig zijn geholpen. We missen het gevoel van urgentie bij de gemeente.

 

Voortvarende aanpak

Op 8 februari hebben wij ons manifest ‘Aanpak wachtlijsten Hulp bij het huishouden’ aangeboden aan de gemeenteraad. We hebben de wethouder toen gevraagd om een werkgroep te vormen om een actieplan te maken voor de aanpak van de wachtlijsten.

 

De gemeente heeft dit proces voortvarend opgepakt en 5 werkgroepen gevormd die allen met een thema aan de slag zijn gegaan. In deze werkgroepen waren de zorgaanbieders van Hulp bij het huishouden (Hbh), de Buurtteams, cliëntorganisaties en andere zorgorganisaties breed vertegenwoordigd.

 

Maatregelen onvoldoende

Op basis van alle informatie en ideeën die zijn opgehaald heeft de gemeente een actieplan opgesteld met diverse maatregelen om de werkprocessen te verbeteren en de wachtlijst op te lossen. In het algemeen kijken wij positief terug op dit proces, maar de voorgestelde inhoudelijke maatregelen die de wachtlijst moeten oplossen zijn wat ons betreft onvoldoende. 

 

Wij betreuren het dat de gemeente niet kiest voor het voortvarend wegwerken van de wachtlijsten. Wij missen een goede analyse van de problemen rond  de wachtlijsten op de korte en lange termijn en een gedegen financiële onderbouwing van dit plan.

 

Meer geld nodig

De gemeente geeft aan dat geld het probleem niet is, maar alleen het gebrek aan personeel. Een investeringsagenda om dit personeelstekort op te lossen - zoals bij het onderwijspersoneel - missen wij nog. Personeelstekort dient zich al jaren aan en de gemeente heeft dit probleem met de budgetplafonds en de aanbesteding verder versterkt. Extra geld is nodig om nieuw personeel te werven en bestaande medewerkers te behouden. 

 

In de tussentijd zijn alternatieve maatregelen nodig, zoals:

  • Het tijdelijk contracteren van externe partijen die huishoudelijke zorg kunnen leveren. 
  • Het invoeren van een vrij te besteden ‘strippenkaart’ of mantelzorgvergoeding om de mensen die nu op de wachtlijst staan te helpen.

 

En daar is geld voor nodig.

 

Geen oplossing

De gemeente wil een 'wachtlijst-light' introduceren: mensen die eens in de 2 weken hulp krijgen en wachten tot ze de volledige zorg krijgen waar ze recht op hebben. Een wachtlijst als oplossing voor een wachtlijst is geen oplossing. We begrijpen dat de gemeente nu eerst nieuwe maatregelen wil onderzoeken, maar er is geen tijd te verliezen.

 

Wij missen de voortvarendheid, urgentie en het geld van de gemeente om het probleem nu echt op te pakken. En dat begint bij het afschaffen van de budgetplafonds.

 

Als de gemeente de wachtlijst echt wil aanpakken, zijn deze beperkingen niet uit te leggen. Zonder extra geld, een strakke planning en een helder doel zal dit actieplan onvoldoende opleveren voor de kwetsbare Amsterdammers die nu al (te) lang op de wachtlijst staan. We blijven natuurlijk graag meedenken met de gemeente over hoe we dit probleem met elkaar kunnen oplossen. 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

 

Lees ook het verhaal van Ine (70) in het artikel 'Ze kunnen me zo toch niet laten zitten?' (PDF) (Het Parool, 30 juni 2023) 

 

En het artikel 'Actieplan moet ‘bizar lange’ wachtlijsten voor hulp bij het huishouden indammen' (Parool.nl, 5 juli 2023)