Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

27 juli 2017

Overstaphaltes Openbaar Vervoer toegankelijk? Deel uw ervaringen!

Volgend jaar juli gaat de Noord-Zuidmetro rijden, waardoor ook de meeste tramlijnen een andere route krijgen. Het GVB heeft al onderkend dat reizigers langer moeten lopen en vaker moeten overstappen. Wij kunnen hier helaas niets tegen doen. Wat wèl kan is het GVB houden aan de toezegging dat de overstaphaltes volledig toegankelijk zijn, zodat overstappen in ieder geval geen probleem is. Daarbij hebben we úw hulp nodig!

 

Uw ervaringen delen

We willen in de gaten houden of belangrijke overstappunten inderdaad toegankelijk zijn of worden gemaakt. Daarom onze vraag: zijn er nu al overstappunten die volgens u nog niet (goed genoeg) toegankelijk zijn? U kunt ons verschillende manieren bereiken:

  • Per mail via toegankelijk@clientenbelangamsterdam.nl.
  • Of via de testversie van ons digitale Meldpunt Toegankelijkheid, waarmee we ontoegankelijke situaties in kaart brengen. Met de technische toepassing (applicatie) ‘Meldpunt toegankelijkheid’ kunt u op uw smartphone of tablet snel een melding doorgeven. U kunt ter plekke een foto maken, en het adres van de locatie automatisch laten invullen.
  • Liever vanachter uw computer? Dat kan ook. De meldingen verschijnen op de kaart ‘Meldpunt Toegankelijkheid’ van Cliëntenbelang Amsterdam.

 

Toezegging

We hebben vorig jaar via de Reizigersadviesraad aandacht gevraagd voor het overstappen. De Vervoerregio heeft een motie van GroenLinks aangenomen die de Vervoerregio opdraagt om de belangrijkste overstappunten comfortabel en veilig in te richten vóórdat de grote OV-wijzigingen volgend jaar ingaan. De overheid en het GVB hebben zich hieraan dus te houden. En wij houden graag de vinger aan de pols.

 

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Weggeman (beleidsmedewerker Mobiliteit en Toegankelijkheid) op (020) 75 25 151 of viab.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl.

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

Achtergrondinformatie

De nieuwe lijnenkaart van het GVB.

Het Vervoerplan van het GVB (met toelichting op keuzes voor het lijnennet). 

Kaart van de gemeente met gegevens over toegankelijkheid van haltes. De blauwe haltes zijn bijvoorbeeld officieel toegankelijk volgens de regels, maar of dat in de praktijk zo is, valt altijd te bezien. Er kan een oprit missen of een geleidelijn.