26 september 2021
OV-safari levert inzicht en raadsvragen op
Op 8 september organiseerden we een OV-safari, ‘een (te) lange reis in de wildernis van het Openbaar Vervoer’. Tijdens de OV-safari konden Amsterdamse gemeenteraadsleden zelf de toegankelijkheid van tram, bus en metro ervaren, samen met mensen met een beperking. Raadslid Elisabeth IJmker (GroenLinks) deed ook mee. Haar ervaringen en de kennis die ze tijdens de middag opdeed, waren genoeg reden om raadsvragen te stellen over de nieuwe 15G-tram (zie rechterkolom).
Elisabeth realiseert zich nu pas echt hoe ingewikkeld het is om met het OV te reizen als je rolstoelgebruiker bent. “De rolstoelgebruikers met wie ik meereisde zijn heel ervaren. Ze weten precies bij welke halte ze voorin moeten instappen en bij welke achterin. Als ik in een rolstoel zou belanden, zou ik niet weten waar ik moet beginnen.”
Echt werk maken van toegankelijkheid
Elisabeth: “De safari maakte duidelijk dat er nog veel hindernissen zijn in het OV. GroenLinks blijft zich hard maken voor betere toegankelijkheid van het gewone Openbaar Vervoer. Met de koerswijzigingen in het Aanvullend Openbaar Vervoer ligt er nog meer verplichting bij vervoerders om hier ècht werk van te maken.”
Verbaasd
Elisabeth ging met de metro op safari, van station Amstel naar Sloterdijk en weer terug. Erik Groot Kormelink en Casper Schmidt waren in hun elektrische rolstoel met haar mee. Elisabeth zegt verbaasd: “Het bleek dat het hoogteverschil tussen het metrovoertuig en het perron steeds veranderde naarmate we verder reisden. Bij elke halte keken we even naar buiten om het te checken.
Het was duidelijk te merken dat het voor het hoogteverschil ook nog uitmaakte hoeveel mensen op dat moment in het voertuig waren. Bij een aantal haltes kom je gewoon niet uit de metro met je rolstoel. Hier moet je dus allemaal rekening mee houden als rolstoeler. ”
Lift stuk
Op station Sloterdijk blijkt de lift al tijden stuk. In de Raadscommissie Verkeer heeft Elisabeth hierover inmiddels vragen gesteld. Reparatie lijkt nog even te gaan duren, omdat het probleem lastig is te verhelpen.
Elisabeth: “Er is maar 1 lift per perron, dus je kunt als rolstoeler geen kant op. Er hangt een briefje bij de lift, dat je een andere route kunt nemen. Makkelijker gezegd dan gedaan!
Je moet een halte terug, en daar een tram pakken, en nog een keer overstappen. Behalve de onzekerheid of je nog op je bestemming aankomt, kost het ook gewoon veel tijd en energie.”
Informatievoorziening nog niet compleet
In de GVB-app kun je een hokje voor toegankelijkheid aanvinken. Op de website van de GVB staat dat de lift kapot is, maar deze informatie is niet in de app te vinden. Medereiziger Eric kijkt daarom voordat hij vertrekt altijd de website van het GVB. Elisabeth: “Het zou mooi zijn als de informatie in de app actueel en betrouwbaar is. Een OV-reis heeft al hindernissen genoeg voor rolstoelgebruikers.”
Ticho Goossens is beleidsmedewerker bij D66 en was ook mee met de OV-safari. Hij twitterde: "Vandaag op stap met Cliëntenbelang Amsterdam. Erg leerzaam om de stad vanuit een ander perspectief te ervaren! Rustig over de blindengeleidenstrook, is-ie ineens weg…
Bart Weggeman, onze beleidsmedewerker Toegankelijkheid en Mobiliteit op Twitter over het Amstel Station: "Via de 'stramp' naar de hal. Wel mooi, maar niet zo toegankelijk en veilig: struikel- en valgevaar. En voor rolstoelgebruikers opnieuw een flinke omweg en krachtsinspanning."
Raadsvragen over nieuwe tram
De fractie van GroenLinks maakt zich zorgen om de toegankelijkheid van het OV in de stad en vindt het onacceptabel dat er nu een grote groep Amsterdammers niet zelfstandig kan reizen met de tram.
Ze vraagt zich af hoe het kan dat ondanks dat Cliëntenbelang Amsterdam meerdere malen heeft gewezen op de problemen met de toegankelijkheid van de 15G tram er nu alsnog 54 van deze trams in de stad rijden. Lees hier de overige raadsvragen.
- Bekijk hier het nieuwsbericht van AT5 over de OV-safari.
- Lees ook ons artikel 'Nieuw type tram: oprijplanken niet veilig genoeg' over de 15G-tram.