Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

20 maart 2023

OV-safari Adviesraad LVB: ‘Goede bewegwijzering en beschikbare assistentie essentieel’

Ons team Toegankelijkheid gaat regelmatig op zogeheten OV-safari’s om medewerkers van het GVB, de gemeente en de Vervoerregio Amsterdam te laten zien hoe onze doelgroepen het openbaar vervoer ervaren. Dit keer had het team de Adviesraad LVB meegevraagd, de raad voor en door mensen met een licht verstandelijke beperking. 

 

Uit de Adviesraad voegden Shaira, Eric-Jan en Mireille zich bij onze collega's Petra, Eric en Daan. Daarnaast waren beleidsmakers Joost van Os (Vervoersregio Amsterdam), Wilco Bos (GVB) en Chantal José, Quirine Wajer, Willem van Waas en Jan Derk van ’t Rot (allen namens de gemeente Amsterdam).

 

Het startpunt was dit keer het metrostation Weesperplein. Van daar reisden de deelnemers in 2 groepjes naar ons kantoor aan de Jacob Bontiusplaats in Amsterdam - Oost. De ene groep reisde via het Amstelstation, de andere groep via het Centraal Station. 

 

(De tekst loopt door na de foto.)

Thumbnail schouw Adviesraad LVB maart 2023.jpg

Van links naar rechts: Petra Huidink, Quirine Wajer, Mireille Buree, Joost van Os, Chantal José, Jan Derk van ‘t Rot, Eric Groot Kormelink, Wilco Bos, Shaira Djorai, Eric-Jan Vega. (Foto: Daan Stremmelaar)

 

Ervaren reizigers

De 3 leden van de Adviesraad belen veel ervaring met het Openbaar Vervoer te hebben. Daardoor verliepen de reizen van beide groepjes goed. Onderweg kwamen we van alles tegen, waarover Shaira, Eric-Jan en Mireille hun advies uitbrachten. De belangrijkste punten waren: 

  • Onder de grond en in grote gebouwen is het lastig navigeren. Dat wil zeggen: moeilijk om er achter te komen waar je precies bent en naartoe moet. Als de bewegwijzering niet helemaal duidelijk is – en dat blijkt vaak het geval – dan is het belangrijk dat er assistentie aanwezig is. Gelukkig zijn er op grote stations informatiepunten waar je hulp kunt vragen. Maar dan is het wel belangrijk dat er altijd een medewerker aanwezig is.
  • De bewegwijzering kan duidelijker. Van pijlen is soms niet duidelijk waar ze precies heen wijzen. Bijvoorbeeld deze: ↗. Is dat naar rechts, naar boven, om de hoek? Of er staat alleen een bordje in het midden van de metrohal (naar Centraal station), maar niet aan de uiteinden waar je binnenkomt met de trap of lift. Onduidelijkheid kan voorkomen worden door meer bordjes en pijlen te plaatsen. Voor als je de eerste gemist hebt of niet kan vinden of om de vorige pijl beter te begrijpen.
  • Zorg dat de digitale informatieborden op haltes en in de metro, tram of bus aan staan en werken.
  • Zorg dat het omroepsysteem goed hoorbaar is.
  • Bij storingen is het belangrijk om reizigers via het omroepsysteem te informeren over wat er aan de hand is. Ook als het nog niet duidelijk is waarom een metro stil staat of hoe lang het gaat duren, informeer de reizgers hier dan toch over. Een van de groepjes maakte dit mee, en kon toen goed uitleggen dat goede communicatie met de reizigers voorkomt dat mensen ongerust worden of in paniek raken.
  • Als een bus te vol is of om andere reden geen passagiers bij de halte kan meenemen, roep dit dan om door de externe luidspreker. Dan weten de reizigers waar ze aan toe zijn. 

 

Voor alle deelemers was het weer leerzaam. Het plan is dan ook zeker om dit in de toekomst vaker te doen.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel