17 december 2024
OV - Coach op bezoek bij Adviesraad LVB
Op 10 oktober jl. kreeg onze lidorganisatie Adviesraad LVB bezoek van Chantal Brandon. Chantal is coördinator bij OV - Coach, waar mensen die moeite hebben met het reizen met het Openbaar Vervoer (OV) terecht kunnen voor ondersteuning. Tijdens het bezoek ging het ook over leuke en minder leuke ervaringen met reizen met OV in Amsterdam.
Bij een OV - Coach kunnen mensen onder andere terecht voor:
- Hulp om (weer) zelfstandig te reizen, bijvoorbeeld wanneer iemand een nieuwe baan krijgt en vaak en nieuwe route zal moeten afleggen. Hiervoor zijn vaste coaches beschikbaar.
- Leren werken met een reisplanner.
- Leren in- en uitchecken.
- Het aanmaken van een abonnement of het opwaarderen van de OV - chipkaart.
- Oefenen met reizen, wanneer het druk is.
OV-Coach is actief in Amsterdam (en omgeving) en helpt met reizen met allerlei soorten vervoersmiddelen. Dus de bus, tram, pont, metro, trein en ook de fiets.
De tekst loopt door na de foto.
Positieve ervaringen
De leden van de Adviesraad deelden verschillende positieve ervaringen met het openbaar vervoer:
- Samen reizen en lekker kunnen bijpraten, bijvoorbeeld met collega's onderweg naar werk.
- Gewoon een tram pakken en kijken waar je uitkomt, en genieten van het uitzicht.
- Gratis mogen reizen als je aardig bent tegen de chauffeur!
Vervelende ervaringen
Helaas kwamen er ook vervelende ervaringen ter sprake, die vaak te maken met de haast die iedereen heeft. Bijvoorbeeld wanneer chauffeurs al wegrijden, voordat je zit. Of wanneer je de halte mist, doorat je niet op tijd opstaat. Je moet namelijk ook nog uitchecken en dat is soms ook lastig.
Wanneer je niet alleen een licht verstandelijke beperking hebt, maar bijvoorbeeld ook een lichamelijke beperking, is het extra lastig. Het in- en uitchecken is bovendien moeilijk als er mensen bij de uitgangen staan, bijvoorbeeld wanneer het erg druk is.
Onduidelijk aangegeven
Voor mensen met een lvb is het vaak onduidelijk wáár ze de juiste bus, tram of metro kunnen pakken. Moeten ze ergens naar boven of naar beneden? Dit geldt sowieso voor veel grote stations, maar ook bij kleinere haltes, zoals de halte Rietlandpark.
Het in- en uitstappen van bussen en trams ervaren ze ook als verwarrend. Het is tegenwoordig namelijk de bedoeling dat reizigers hiervoor verschillende deuren gebruiken.
Niet genoeg aandacht
Chauffeurs hebben niet altijd voldoende aandacht voor hun reizigers, zijn soms niet aardig en ongeduldig. Ook grijpen ze niet in wanneer er onprettige situaties ontstaan door overlast van andere reizigers. Dit geeft mensen met een lvb een onveilig gevoel.
Modernisering niet altijd vooruitgang
Doordat reizigers bijna nergens meer gewoon een kaartje kunnen kopen, moeten ze veel zelf (online) regelen. En dat is voor veel mensen met een lvb lastig. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een OV - chipkaart en het opwaarderen ervan bij automaten. Niet alleen moeten er veel stappen worden doorlopen en de schermen reageren ook niet altijd even goed op aanraking.