Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

18 december 2017

Onderzoek crisishulpverlening: het belang van contact

De crisishulpverlening in Amsterdam heeft de laatste jaren ingrijpende veranderingen ondergaan. Het Centrum voor Cliëntervaringen onderzocht de bevindingen van cliënten hiermee. Belangrijkste conclusie: persoonlijk contact is erg belangrijk voor goede zorg. Maar door de huidige organisatie van de crisiszorg staan contact en het opbouwen van een relatie juist onder druk. 
 

Contact betekent voor cliënten: vragen wat er gebeurd is. Vragen waar iemand mee zit, met de beleving meegaan. Maar ook rustig naast iemand gaan zitten, een schouderklopje geven, of een hand pakken. Cliënt: “Ze moeten zich wat meer onder de cliënten begeven, vind ik. Ik denk dat een heleboel mensen zich dan snel beter voelen.”

 

Cultuurverandering

Eén van de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport is dan ook: stel contact met de cliënt centraal in al het handelen van hulpverleners. En niet de procedures en protocollen. Veranker dit in de cultuur van de betrokken organisaties. Die cultuur, die nu veelal gericht is op veiligheid, zou juist gericht moeten zijn op wederzijds respect, warmte en vertrouwen.

 

Meer partnerschap

Een andere aanbeveling is: creëer partnerschap tussen cliënten, naastbetrokkenen en beroepskrachten binnen de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz). Cliënten kunnen daardoor hun crisis meer thuis of in een vertrouwde omgeving doorkomen. Zorg er daarnaast voor dat cliënten een vaste hulpverlener krijgen, die het vertrouwen van hen krijgt. En op de hoogte is van zijn of haar leefwereld en de ruimte heeft om als dat nodig is ‘door het vuur’ te gaan voor de cliënt.

 

Opdrachtgevers en perspectieven

Arkin en GGz inGeest gaven het Centrum voor Cliëntervaringen opdracht voor het onderzoek. Naast de perspectieven van cliënten, zijn ook die van andere betrokkenen in de crisisketen meegenomen. Zoals beroepskrachten van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), de politie, de ambulance, de SPOR (onderzoeksruimte op de 1ste Constantijn Huygensstraat) en de opname-afdelingen. Allemaal pleiten ze voor verbeteringen van de randvoorwaarden voor goede zorg bij crisis, en een oriëntatie op herstel.

 

Meer informatie

Voor meer informatie over het onderzoek en over het Centrum voor Cliëntervaringen kunt u contact opnemen met Márian Vink (onderzoekster) op (020) 75 25 121 of viam.vink@clientenbelangamsterdam.nl

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel