26 mei 2020
Nu tijd voor een toegankelijker openbaar vervoer
Op 12 mei stelde de Vervoerregio Amsterdam het Beleidskader Inclusieve Mobiliteit vast. De Reizigers Advies Raad (RAR) wil dat de Vervoerregio snel begint met de uitvoering van het beleid. De meeste knelpunten zijn al jaren bekend, het is nu tijd voor actie. Cliëntenbelang Amsterdam is ook vertegewoordigd in de RAR.
In het beleidskader Inclusieve Mobiliteit is vastgesteld dat de Vervoerregio de samenwerking gaat coördineren tussen alle betrokken partijen, zoals gemeenten en vervoerders. Hier zijn we blij mee. Tot voor kort wezen de verschillende partijen vaak naar elkaar bij de verbetering van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mensen met een beperking.
Veel te weinig aangepaste haltes
De helft van de alle bus- en tramhaltes in Amsterdam is nog steeds niet verhoogd. Amsterdam loopt hiermee achter in vergelijking met andere gemeenten binnen de Vervoerregio. Op niet verhoogde haltes moet een oprijplank gebruikt worden, maar dat is geen ideale oplossing. Gelukkig is één van de doelen in het beleidskader ‘het versneld realiseren van zo veel mogelijk toegankelijke haltes volgens een universele norm.’
Aangepaste haltes vaak niet goed aangelegd
Het goed aanleggen van een toegankelijke halte is een zorgpunt. Er zijn in de praktijk nog veel gebreken:
- Hellingen die te steil zijn, omdat ze niet uitgevoerd zijn volgens de richtlijnen
- Fout geplaatste informatiepanelen of ontbrekende instapmarkeringen.
Dit gebeurt niet opzettelijk, maar op één of andere manier schort er iets tussen het ontwerp en de uiteindelijke uitvoering. De Vervoerregio zegde toe om met de RAR en ons te zullen overleggen over het oprichten van een groep van ervaringsdeskundigen om toezicht te houden op de uitvoering.
Eén aanspreekpunt nodig
Er zijn bij de inrichting van overstappunten vaak meerdere partijen betrokken. Dat maakt het lastig om de aanleg van voorzieningen goed op elkaar af te stemmen. Bijvoorbeeld bij zoals blindengeleidelijnen. Zo kon het gebeuren dat bijvoorbeeld de looproute op het Zuidplein niet aansluit op de looproute in station Zuid zelf. Ondanks eerdere toezeggingen is er bij grote projecten nog altijd niet één aanspreekpunt, dat problemen kan oppakken.
Gevolgen coronacrisis
De coronacrisis roept weer nieuwe zorgen op. De 1,5 meter samenleving is voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer nogal een opgave. Reizen voor mensen met een (lichamelijke) beperking wordt vrijwel onmogelijk, wanneer bijvoorbeeld:
- Markeringen op haltes worden aangebracht.
- Eénrichting-verkeer voor in- en uitstappen wordt doorgevoerd in de voertuigen
- Zitplaatsen voor mensen met een beperking niet meer bereikbaar zijn zonder dat anderen te dichtbij komen.
De RAR en wij zullen de ontwikkelingen rond de coronamaatregelen natuurlijk kritisch blijven volgen.
4 doelen van het beleidskader:
- Het verbeteren van de toegankelijkheid van het materieel en de haltes.
- Betere toegankelijkheid van de reisinformatie.
- Het verlagen van mentale drempels om te reizen.
- Het stimuleren van de samenwerking tussen het openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer.
Met name over het laatste punt zijn de RAR en wij te spreken. Dit is namelijk hard nodig om mensen met een beperking te kunnen laten reizen door Amsterdam.
Lees ook het artikel over de reactie van de Vervoerregio Amsterdam op de brandbrief van de RAR.