Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

25 april 2018

Noord-Zuidlijn: overzichtelijke haltes, maar nog niet helemaal toegankelijk

Na lang aandringen bij het GVB was er op vrijdag 6 april een schouw van de Noord-Zuidlijn, die 22 juli opengaat voor het publiek. Ervaringsdeskundigen van de Oogvereniging en Cliëntenbelang Amsterdam bekeken de haltes De Pijp, Vijzelstraat en Rokin. De nieuwe haltes zijn overzichtelijk, waardoor je redelijk makkelijk je weg kunt vinden. We hadden wel wat kritiekpunten, bijvoorbeeld over de grote afstand tussen het perron en het metrovoertuig op halte De Pijp.

 

Noord zuidlijn te grote perronspleet.jpgDe maximale afstand tussen de perronrand en de metro komt bij halte de Pijp uit op 9 cm, waar maar 5 cm is toegestaan. Dat lijkt een gering verschil, maar de kleine wielen van een rolstoel kunnen in een te brede spleet vast komen te zitten.

 

 

Blindengeleidelijnen volgens oude richtlijn

De meeste blindengeleidelijnen waren op de goede plekken aangebracht. Op een paar plekken na. Zo was ontbreekt op station Rokin bijvoorbeeld een stukje geleidelijn naar de trap, waardoor het moeilijk is om de leuning van de trap te vinden. Helaas zijn alle blindengeleidelijnen volgens oude richtlijnen aangelegd: 60 cm breed met dunne ribbels. De nieuwe richtlijnen zijn 30 cm breed met brede ribbels. Voor een gloednieuwe metrolijn is dat wel vreemd.

 

Maar één lift

Haltes De Pijp en Rokin hebben bij elke ingang een lift, maar halte Vijzelstraat heeft maar één lift. Als die buiten gebruik is, moet je als rolstoeler of als je slecht ter been bent naar een andere halte. Dat vinden we onhandig, omdat de Vijzelstraat een belangrijke overstaphalte is op de Oost-West tramlijnen. Op zijn minst zouden liftstoringen onderdeel moeten worden van de reisinformatie, net als omleidingen of uitval van een OV-lijn.

 

noord zuidlijn ontbreken perronmarkering.jpgMarkering perronranden

De perronranden zijn voorzien van 'schrikmarkering' die moet voorkomen dat reizigers te dicht bij de perronrand gaan staan. De Oogvereniging vindt de markering niet duidelijk genoeg. De contrastkleur zou aangepast moeten worden. Op halte De Pijp loopt de markering niet door langs het hele perron. Dat wordt in ieder geval aangepakt.

 

We hebben nog een afspraak staan met het GVB voor een schouw van om de omgeving van de haltes.

 

 

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Weggeman (Beleidsmedewerker Sociale en Fysieke Toegankelijkheid) op (020) 75 25 151 of via b.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel