Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

10 april 2017

Met wethouder in gesprek over forse problemen Welzorg

De dienstverlening van hulpmiddelenleverancier Welzorg laat nu al meer dan een jaar sterk te wensen over. Afspraken over telefonische bereikbaarheid, levertijden en service worden niet nagekomen. Gemeentelijke maatregelen hebben helaas niet genoeg geholpen. De problemen bij Welzorg zijn structureel; een duurzame oplossing is nodig. We gaan hierover in gesprek met wethouder Van der Burg.

 

De problemen met Welzorg spelen niet alleen in Amsterdam. De gemeente Utrecht besloot vorige maand zelfs om het contract met Welzorg per direct op te zeggen. In Amsterdam zou een dergelijke maatregel tot nieuwe problemen leiden, omdat de andere leveranciers niet snel genoeg alle cliënten kunnen overnemen.

 

4500 cliënten

Welzorg is een van de vier leveranciers in Amsterdam van hulpmiddelen, zoals rolstoelen en scootmobiels. Het bedrijf heeft 4500 cliënten, die soms meerdere hulpmiddelen hebben. De gemeente heeft Welzorg sinds april vorig jaar geen nieuwe klanten meer toegewezen.

 

Geen vertrouwen meer

Cliënten hebben weinig vertrouwen meer in Welzorg. Sinds oktober biedt de gemeente bestaande cliënten van Welzorg daarom de gelegenheid om over te stappen naar een andere leverancier.Door geleidelijk af te bouwen kunnen deze leveranciers hun organisatie op een verantwoorde manier uitbreiden. Wat ons betreft gaat de gemeente hiermee door totdat àlle cliënten van Welzorg zijn overgestapt.

 

Geen nieuw contract meer afsluiten

Daarnaast vinden we dat de gemeente bij de volgende aanbesteding in 2019, geen contract meer met Welzorg moet afsluiten. Als daarvoor juridische belemmeringen zijn, moet de gemeente met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten bij de Minister van VWS aankloppen voor een landelijke oplossing. Want er zijn tientallen gemeenten die met dezelfde problemen kampen.

 

Problemen bij reparaties of levering hulpmiddel?

Hebt u een hulpmiddel van Welzorg of een andere leverancier? En hebt u problemen bij de reparatie of de levering van uw hulpmiddel? Als u wilt dat iemand met u meedenkt, dan kunt u bellen met onze cliëntondersteuners op (020) 57 77 999 (op op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur).

 

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Fatima Ouariachi (beleidsmedewerker Wmo) via f.ouariachi@clientenbelangamsterdam.nl

 

Deel dit artikel