28 november 2022
Meer bekendheid voor cliëntondersteuning
Op 4 november jl. vierde de Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners (BCMB) de eerste Dag van de Cliëntondersteuning. Op en rond deze dag vroeg de beroepsvereniging aandacht voor onafhankelijke cliëntondersteuning in Nederland. Veel mensen weten nog niet dat cliëntondersteuning bestaat. Wilco Schild, onze coördinator Cliëntondersteuning: “Het is een van de best bewaarde geheimen, maar we willen niet dat het een geheim is.”
Onafhankelijke cliëntondersteuners helpen mensen met informatie, advies en ondersteuning. Ze zijn er voor vragen over bijvoorbeeld zelfstandig leven, zorg en ondersteuning, meedoen in de maatschappij, (beschermd) wonen en aangepast vervoer. Ze zijn onafhankelijk; dit betekent dat ze niet werken voor de gemeente, indicatiestellers of zorgaanbieders.
Geloven in oplossingen
Volgens BCMB lopen cliëntondersteuners dagelijks tegen verschillende problemen aan. Zoals:
- Te weinig zicht op beschikbare zorgplekken.
- Zorg en ondersteuning is opgeknipt in verschillende wetten.
- Het ontbreken van passende zorg.
- Onafhankelijke cliëntondersteuning is nog te onbekend en onvindbaar.
Op weg helpen
Ook wij vierden de Dag van de Cliëntondersteuning met onze cliëntondersteuners. En hopen dat nog meer mensen ons de komende tijd weten te vinden. Wilco: “Cliëntondersteuning een van de best bewaarde geheimen, maar we willen niet dat het een geheim is. Mensen moeten juist weten dat we bestaan, zodat we hen verder kunnen helpen.
Onze cliëntondersteuners zien dat veel mensen problemen hebben met het krijgen van de juiste zorg of voorzieningen. Voorzieningen zijn bijvoorbeeld Hulp bij het huishouden, ambulante ondersteuning of een traplift.
Dat zien we bijvoorbeeld bij iemand die een gedragsprobleem én een verstandelijke beperking heeft, waardoor hij of zij zorg nodig heeft die niet onder één regeling valt. De cliënt wordt dan toch nog vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Onze cliëntondersteuners helpen mensen weer op weg in de lastige wereld van de zorg.”
Hulp nodig?
Onze cliëntondersteuners zijn te bereiken op werkdagen van 10.00 tot 16.00 uur via (020) 57 77 999. U kunt ook een e-mail sturen naar steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl.
Nieuwsgierig?
Wilt u meer weten over het werk van onze cliëntondersteuners en wat zij voor u kunnen doen? Leest u dan het verhaal van onze collega Erica. Binnenkort volgen er meer!Op weg helpen
Rapport
BCMB heeft een rapport geschreven, waarin de problemen, oorzaken en ook oplossingen staan. Dat rapport en ook interviews met cliëntondersteuners, deskundigen en betrokken partijen kunt u lezen op de website van BCMB.