28 januari 2025
Maakt u gebruik van de Wmo? Deel dan uw ervaringen!
Veel mensen met een beperking of chronische ziekte zijn voor ondersteuning afhankelijk van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De ervaringen met de Wmo zijn wisselend. Daarom organiseren wij in samenwerking met Ieder(in) deze meldactie. Ieder(in) is het landelijke netwerk van mensen met een beperking of chronische ziekte. Met de meldactie willen we beter in beeld krijgen of de Wmo in onze gemeente passend is voor mensen met beperking of chronische ziekte. Dus heeft ervaring met de Wmo? Doe dan mee!
Invullen vragenlijst
Dus heeft u in 2024 via de gemeente Amsterdam gebruik gemaakt van een Wmo - voorziening, zoals dagbesteding, individuele begeleiding, een hulpmiddel, woningaanpassing, huishoudelijke hulp of een vervoersvoorziening? Of heeft u in 2024 een Wmo - voorziening aangevraagd?
Vult u dan deze vragenlijst in. Zowel goede als slechte ervaringen zijn welkom!
Liever telefonisch?
Als u hulp nodig heeft bij het invullen van de vragenlijst, kunt u bellen met het meldpunt van Ieder(in) op 085 – 400 70 22. Zij zijn bereikbaar op maandag t/m donderdag tussen 10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur.
Gemeente verantwoordelijk
Gemeenten zijn sinds 10 jaar verantwoordelijk voor veel van de ondersteuning die mensen met een beperking krijgen. Al die tijd bestonden er twijfels of dit wel een goede keuze was. Want er kwamen klachten over bureaucratie, geen of te weinig ondersteuning, gebrek aan kennis en grote verschillen in ondersteuning tussen gemeenten. Aan de andere kant zijn er ook tevreden Wmo - gebruikers.
Al met al vinden we het tijd om te onderzoeken of onze gemeentelijke Wmo voor mensen met een beperking of chronische ziekte voldoet. Krijgen ze voldoende ondersteuning en kunnen ze met die ondersteuning ook meedoen aan de maatschappij?
De uitkomsten
Op basis van voldoende ingevulde vragenlijsten, krijgen we een goed beeld van het functioneren van de Wmo in Amsterdam en waar de knelpunten liggen. Ieder(in) verspreid de meldactie ook landelijk, waardoor we een vergelijking kunnen maken met het landelijke beeld.
Over de uitkomsten van de meldactie gaan wij met de gemeente in gesprek. Verder brengt Ieder(in) de uitkomsten van de landelijke meldactie in bij de landelijke overheid.