22 november 2024
Luister naar nieuwe reportage 'Onbegrepen maakt onbemind'
In de media is de afgelopen jaren veel aandacht geweest voor problemen rond mensen met onbegrepen (verward) gedrag. Hierbij lag vooral de nadruk op het gevaar dat deze mensen zouden zijn voor hun omgeving. In bepaalde gevallen was er inderdaad sprake van zeer gevaarlijke situaties, maar de negatieve beeldvorming rond deze groep mensen zorgt ook voor veel onbegrip en vooroordelen. Daarom hebben we dit najaar de ervaren podcastmaker Harmen van der Veen gevraagd de reportage 'Onbegrepen maakt onbemind' te maken.
In de reportage komen ervaringsdeskundigen Esther, Jeroen en Wouter aan het woord. Zij vertellen wat ze door- en meemaakten tijdens hun psychische crises en hoe de buitenwereld op hen reageerde. En over wat hen geholpen zou kunnen hebben op die momenten.
Ook aan het woord komen onderzoekster en ervaringsdeskundige Karlijn Roex en onze beleidsmedewerker GGz Cynthia Cournuejouls. Karlijn is schrijfster van het boek 'In verwarde staat', meeslepende analyse van het 'verwarde-personendebat'.
Tekst loopt door na de video.
Oproep om campagne te voeren
Er heerst nog veel onbegrip over en onbekendheid met deze groep Amsterdammers. Daarom roepen we in deze reportage de gemeente Amsterdam op om een campagne te starten om meer begrip en tolerantie te creëren voor mensen met onbegrepen gedrag.
Cynthia: "Verward gedrag is een heel groot stigmatiserend verzamelbegrip geworden. Dat de meeste mensen doet denken aan psychische problemen en soms zelfs wel gevaarlijke situaties. Terwijl de cijfers dat helemaal niet bevestigen.
Bovendien zijn mensen niet voortdurend verward, maar vertonen op een
bepaald moment onbegrepen gedrag. Deze campagne lost de grote thema's van wachtlijsten en het woningtekortnatuurlijk niet op, maar kan wel zorgen voor meer inclusie. En minder vooroordelen en angst op korte termijn."
In gesprek met de gemeente
De uitdrukking 'Onbekend maakt onbemind' bestaat natuurlijk niet voor niets. We moeten meer begrijpen van en leren over het onbekende, zodat het bekend en meer vertrouwd voelt. Daarom gaan we met de gemeente in gesprek over deze campagne.