25 oktober 2021
Keihard werken om meer bekendheid te geven aan cliëntondersteuning
De bekendheid van cliëntondersteuning neemt elk jaar een beetje toe. Toch weet de helft van de cliënten en hun naasten nog niet dat er onafhankelijke ondersteuning is. Cliëntenbelang Amsterdam heeft cliëntondersteuners in dienst en zet zich in voor meer bekendheid. Zo gaan onze medewerkers binnenkort voorlichting geven bij de Buurtteams.
Wilco Schild, onze coördinator Cliëntondersteuning: “We werken keihard aan meer bekendheid. Afgelopen jaar is de stedelijke campagne ‘De Ondersteuners van Amsterdam’ gestart en deze loopt in 2022 door. En binnenkort gaan we een ronde maken langs de Buurtteams, te beginnen in Amsterdam West.”
Doorverwijzen
Elk jaar onderzoekt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) hoe het staat met de bekendheid van cliëntondersteuning. Wilco: “De bekendheid neemt een beetje toe, maar is nog steeds veel te laag. Opvallend is ook dat maar 46 % van de zorgprofessionals weet van het bestaan van cliëntondersteuning."
In Haarlem zijn we ook actief als cliëntondersteuners. Daar gaan we onze communicatie richten op de zorgprofessionals, de zogenaamde ‘toeleiders’. Dat zijn mensen die cliënten naar ons kunnen doorverwijzen.”
Moeilijke situaties
Het verschil tussen een gemeentelijk Buurtteam en een cliëntondersteuner is dat het Buurtteam zorg toewijst. Een cliëntondersteuner helpt mensen om de juiste zorg te vinden.
Wilco: “Wij zijn gespecialiseerd in wat meer moeilijke situaties, zoals de ondersteuning van jongeren die 18 geworden zijn en de Jeugdzorg verlaten. Maar ook de overgang van Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) naar Wet langdurige zorg (Wlz)).
En cliënten kunnen bij ons terecht als ze het niet eens zijn met een beslissing over toegewezen zorg en ondersteuning. In het uiterste geval zetten we hiervoor een jurist in.”
De Ondersteuners van Amsterdam
In het kader van de Wmo-wetgeving zijn gemeenten en zorgkantoren verplicht om cliëntondersteuning aan te bieden. Een onafhankelijke cliëntondersteuner helpt cliënten bij het regelen van zorg en ondersteuning. Dit is kosteloos. Er zijn in Amsterdam 5 organisaties die cliëntondersteuning geven. Iedereen is vrij om een organisatie te kiezen die het beste bij hem of haar past.
Onze cliëntondersteuners zijn bereikbaar op werkdagen van 10.00 tot 16.00 uur op (020) 57 77 999 of via de mail.
Ervaringsverhaal
Lees het verhaal 'Alleen was ik kopje onder gegaan' van Els. Zij moest zorg en een woonplek regelen voor haar zieke man.