Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

10 april 2022

Jaar met nieuwe uitdagingen voor PMA

Voor het aprilnummer van de nieuwsbrief van het Platform Mantelzorg Amsterdam (PMA) heeft voorzitter Jentiena Clement (foto) dit voorwoord geschreven: "In onze kerngroep hebben we met elkaar gesproken over de prioriteiten die we dit jaar weer willen stellen voor het behartigen van de belangen van mantelzorgers. We zouden zo veel willen aankaarten, maar dat kan helaas niet. We richten ons in ieder geval vooral op kinderen en jongeren, de jonge mantelzorgers.

 

Jentiena Clement nieuwsbrief PMA nei 2021.jpgDat is hard nodig, want we horen nog steeds verhalen uit de praktijk, waarin de bijdrage van kinderen wordt meegenomen bij het indiceren voor de Hulp bij het huishouden (Hbh). Terwijl we afspraken hebben gemaakt dat de kinderen 'kind' moeten kunnen zijn. Juist in gezinnen waar iemand een beperking heeft extra steun voor ze moet komen.

 

Psychisch belastend

Die kinderen doen al genoeg en hebben ook al genoeg zorgen. Want als één van je ouders ziek is of wordt, is dat psychische belastend. Kinderen gaan zich zorgen maken over de zieke, maar ook over de gezonde ouder. Wat als die ook ziek wordt?

 

We willen ook onder de aandacht brengen dat instanties niet moeten accepteren dat kinderen of jongeren voor hun ouders moeten tolken. Het is voor hen belastend én beschamend als ze gesprekken tussen hun ouder en hulpverlener over allerlei gevoelige onderwerpen moeten vertalen.

 

Deze groep kinderen kunnen last krijgen van zorgen die niet bij hun leeftijd passen, eerder bij volwassenen. En ze kunnen er op latere leeftijd veel last van krijgen.

 

Culturele achergrond

Over tolken gesproken; een ander speerpunt van ons is om de de interculturele aspecten van mantelzorg te belichten met behulp van vrijwilligers die tot de verschillende doelgroepen behoren. Iemands culturele achtergrond is namelijk bepalend voor het mantelzorgen en wat er van je verwacht wordt.

 

Het is natuurlijk heel iets anders, wanneer je oma in een ver land woont waar je heen moet vliegen om een paar maanden te helpen. In deze nieuwsbrief kunt u daarover lezen in een interview met Frank Wijdenbosch. Hij vertelt over zijn culturele achtergrond en de betekenis van mantelzorg daarin.

 

Naasten binnen de GGz

De naasten van mensen binnen de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) vormen een ander speerpunt van ons. Daar valt nog steeds een wereld te winnen. We hebben een moeder geïnterviewd die sinds een paar jaar zorgt voor haar jongvolwassen zoon die lijdt aan psychoses. Hoe is dat? Wat maak je mee bij de hulpverlening en wat vindt de familie belangrijk?

 

Daarom zetten we ons met het platform in om het zogeheten 'triadisch werken' meer onder de aandacht te brengen. Binnen deze werkwijze hebben de naaste, cliënt en hulpverlening een stem in de zorgverlening en kunnen ze aangeven wat zij nodig hebben.

 

De vraag van de cliënt is leidend, maar de inbreng van de naaste is van even groot belang en soms zelfs van levensbelang, omdat juist zij de cliënt zo goed kennen.

 

In gesprek over ervaringen

Gelukkig kunnen we mensen opzoeken en ontvangen dit jaar. We hebben al een paar bijeenkomsten gehad met bezoekers en gaan natuurlijk ook de komende maanden in gesprek met mantelzorgers, naasten en cliënten over hun ervaringen in de praktijk.

 

Al onze werkzaamheden baseren we in belangrijke mate op deze ervaringen en we bespreken deze in onze kerngroep. Deze komt maandelijks bijeen en bestaat uit 7 vrijwilligers en de coördinator van Cliëntenbelang Amsterdam. 

 

Voor vragen en signalen over het beleid van de gemeente rond mantelzorg kunt u ons mailen via platformmantelzorg@clientenbelangamsterdam.nl. Of wilt u ons gewoon eens spreken? Dan kan dat natuurlijk ook. Onze deur staat open en we staan u graag te woord!

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel