Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

17 juni 2019

Hulp nodig? KOPPL helpt u snel op weg!

Het is soms lastig om snel en direct in contact te komen met de juiste hulporganisatie. Daar kan KOPPL bij helpen, een jonge club ‘koppelaars’ die allemaal ervaring hebben met ‘de zorg voor iemand’. KOPPL heeft als doel gesteld om een overzicht te bieden in het gigantische aanbod binnen zorg en welzijn. En is toegankelijk voor iedere Amsterdammer die hulp nodig heeft.

 

Er zijn al meer dan 100 organisaties aangesloten bij KOPPL, die zich richten op thema's als mantelzorg, geldzaken, gezondheid, langer zelfstandig wonen, vrijwilligerswerk, gezelschap en activiteiten.

 

Informatiezuil

Via de KOPPL Zuil - een informatiezuil - kan iedereen aangeven waar hij of zij ondersteuning bij zoekt. De zuilen staan inmiddels op 26 openbare plekken in de stad, zoals buurthuizen en bibliotheken. Er zijn al meer dan 100 organisaties aangesloten bij KOPPL die zich richten op thema's als mantelzorg, geldzaken, gezondheid, langer zelfstandig wonen, vrijwilligerswerk, gezelschap en activiteiten.

 

Extra hulp

Soms kan iemand een beetje extra hulp gebruiken. Bij zijn administratie of geldzaken, bij het boodschappen doen of bij klusjes in en om het huis die iemand (tijdelijk) zelf niet meer kan uitvoeren. Maar ook wanneer iemand op zoek is naar gezelschap of activiteiten. Maar bij welke organisatie moet je dan aankloppen? Het zorgaanbod in Amsterdam kan wat overweldigend zijn en is het lastig je weg te vinden. Daarom helpt KOPPL om bij de juiste organisatie uit te komen.

 

Hoe werkt het?

Via de KOPPL Zuil vind je in 3 stappen snel en gemakkelijk de juiste ondersteuning. De vraag wordt gekoppeld aan de best passende organisatie(s) in de buurt. Uit die organisaties kan de  hulpvrager een keuze maken. Dit kan door of zelf contact op te nemen met de organisatie en de informatie naar zichzelf te mailen om het thuis nog even rustig door te nemen. Of door de hulpvraag direct te versturen naar een organisatie. Nadat een organisatie een hulpvraag binnenkrijgt, neemt deze binnen 3 werkdagen contact op.

 

KOPPL Online

Binnenkort gaat KOPPL Online van start. Hierdoor kunnen straks nog meer Amsterdammers worden ondersteund. Dit betekent dat Amsterdammers ook vanuit huis gemakkelijk de organisaties kunnen vinden die in hun postcode gebied werkzaam zijn. De hulpvraag blijft natuurlijk ook bij KOPPL Online centraal staan. De informatiezuilen blijven op de publieke locaties staan om zo ook laagdrempelig ondersteuning te bieden, bijvoorbeeld aan mensen die minder digitaal vaardig zijn. 

 

Dezelfde waarden

KOPPL is in een korte tijd hard gegroeid. In 2018 ging de eerste zuil live. De afdeling Onafhankelijke Cliënt Ondersteuning (OCO) van Cliëntenbelang Amsterdam sloot zich als een van de eerste organisaties aan bij het netwerk. KOPPL en Cliëntenbelang delen dezelfde waarden en gaan uit van het principe dat de hulpvrager centraal staat. Het Platform Mantelzorg Amsterdam vond het meteen heel positief dat mantelzorgers een centrale plek hebben bij KOPPL. 

Houd voor de laatste ontwikkelingen de website en Facebook-pagina van KOPPL in de gaten. Of gaat u eens kijken op een van de 26 publieke locaties.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel