Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

30 mei 2023

Toegankelijkheid nieuw ingerichte Koninginneweg

Voordat een project in de openbare ruimte klaar is, doen we een zogeheten opleverschouw. Dan kijken we of alles is uitgevoerd volgens de plannen en tekeningen. Sinds enkele jaren schouwen we ook een paar projecten, waarover de - inmiddels opgeheven - Centrale Verkeerscommissie (CVC) geadviseerd heeft op het gebied van toegankelijkheid. Op 16 mei jl. hebben we met de verantwoordelijk ambtenaren gekeken hoe het staat met de toegankelijkheid van de Koninginneweg. Deze is onlangs opnieuw ingericht. Een verslag van onze collega Bart Weggeman, beleidsmedewerker Toegankelijkheid en Mobiliteit.

 

Beter: meer ruimte op de stoep, netjes gewerkt

Er zijn veel parkeerplaatsen opgeheven, waardoor er meer ruimte op de stoep is. Dat is de grootste winst als het om toegankelijkheid gaat. Ook is het werk netjes uitgevoerd: een opstaande rand rondom de geveltuintjes en geen drempeltjes bij de oversteekplaatsen. Op plekken waar de stoep smal is, zijn fietsnietjes evenwijdig aan de stoep gezet in plaats van dwars erop.

 

Ook zijn de ondergrondse afvalcontainers zo geplaatst dat ze bereikbaar zijn en geen belemmering vormen. De Koninginneweg is niet heel breed en heeft een aantal bochten. Dat maakt het lastig om de tramhaltes goed toegankelijk te maken. Ze voldoen dus niet volledig aan de eisen voor toegankelijke haltes. Daarmee kunnen we leven.


Niet verbeterd: veilig oversteken zonder omlopen

Minder te spreken zijn we over de weinige plekken om veilig over te steken. Bij de haltes is wel een zebrapad, maar blinden en slechtzienden of mensen die slecht ter been zijn moeten een heel stuk omlopen. De tramhaltes bij Cornelis Schuytstraat en Valeriusplein liggen ruim 600 meter uit elkaar.

 

We hebben destijds in de CVC gepleit voor een zebrapad bij het Emmaplein. Die is er helaas niet gekomen, terwijl dat verkeerskundig prima kan. Het is toch niet logisch dat de gemeente een eis van 400 meter loopafstand hanteert om bij een halte te komen, terwijl je meer dan 400 meter moet omlopen om veilig te kunnen oversteken.


Oproep: hou het toegankelijk!

Al is er dan meer stoep bijgekomen, terrassen en geveltuintjes dijen al snel uit. Mensen die naar de sportschool komen, zetten hun fiets toch weer op de stoep in plaats van in de rekken. Daarom roepen wij de gemeente op om ook te werken aan gedragsverandering: bewustwording en handhaving zijn echt nodig om deze straat en de hele stad toegankelijk te houden.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel