Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

25 januari 2018

Meer mensen laten meedenken over Wmo-beleid

Hoe kunnen we het voor u eenvoudig, en misschien zelfs leuk maken om uw stem te laten horen? En invloed te hebben op de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? Daar ging het over tijdens een bijeenkomst op 9 januari. Ervaringsdeskundige vrijwilligers en beleidsmedewerkers van Cliëntenbelang Amsterdam ontvingen een groep ambtenaren van de afdeling Zorg van de gemeente Amsterdam. Het was een prettige en nuttige bijeenkomst.

 

De gemeente wil graag dat wij er voor zorgen dat meer Amsterdammers invloed hebben op de invulling en uitvoering van de Wmo. Zodat u kunt aangeven wat u nodig hebt. En of de ondersteuning goed geregeld is. Dit sluit goed aan bij onze toekomstplannen. En dat willen we met u, de Amsterdammer gaan doen.  


Ervaringsdeskundigen: daar begint het mee

Onze ervaringsdeskundige vrijwilligers stonden centraal tijdens de bijeenkomst. Sherry Jae geeft sinds 2 jaar de training 'Bewustwording' aan bus- en trampersoneel. Als ervaringsdeskundige (zij gebruikt een rolstoel) maakt zij bespreekbaar welk gedrag voor reizigers met een beperking wel of niet prettig is (”Buschauffeurs zijn soms net cowboys”). De training biedt Sherry veel persoonlijke voldoening.
 

Terugkoppeling

Naast persoonlijke voldoening noemden de vrijwilligers nog andere redenen om zich in te zetten als ervaringsdeskundige belangenbehartiger. Nicolette Besemer (o.a. lid van de stadsdeelgroep Onbeperkt West) maakt graag deel uit van een betrouwbare groep mensen. Ze vindt het belangrijk dat mensen gehoord worden door de gemeente. En dat de gemeente uitlegt waarom ze bepaalde besluiten neemt. Dat moviteert je als vrijwilliger. Ongeacht de uitkomst van het besluit. Het gaat om waardering.

 

Besluiten nemen

Tijdens het tweede deel van de bijeenkomst ging het over de vraag wat het betekent als je wilt bijdragen aan de invulling van het beleid. Het begrijpen van de ambtelijke wereld is lastig en kost energie en veel geduld. Niet iedereen heeft dat geduld. En dan haken mensen af. Daarom moet de gemeente duidelijk uitleggen waarom ze bepaalde besluiten neemt. 

 

Gemeente leert van ervaringsdeskundigen

Karin Boudewijns (manager van de afdeling Zorg van de gemeente Amsterdam) stelde dat ook andere organisaties een bijdrage leveren aan het gemeentelijke beleid. De gemeente leert er altijd van. 

 

Alle aanwezigen vonden de middag prettig en leerzaam. En hebben afgesproken om de volgende keer andere afdelingen van de gemeente uit te nodigen.

 

 

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Fatima Ouariachi (beleidsmedewerker Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo) op (020) 75 25 149 of via f.ouariachi@clientenbelangamsterdam.nl.

icoon30-medewerker-linkedin.png

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel