Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

8 november 2022

Help, ik heb problemen met de Hulp bij het huishouden!

De gemeente Amsterdam draagt de Hulp bij het huishouden over aan andere zorgaanbieders. Daarbij kan van alles misgaan. Met uw hulp proberen wij zo veel mogelijk ervaringen te verzamelen. Wij horen graag van u! 

 

Het kan bijvoorbeeld zijn dat u op de wachtlijst komt te staan. Of dat er iets bij de overdracht niet goed gaat en dat u ineens iemand anders over de vloer krijgt. Of dat de kwaliteit van de hulp achteruit gaat. Wij zien dit gebeuren bij verschillende Amsterdammers en willen hiervoor een goede oplossing vinden. 

 

Overdracht goed regelen

Voorbeelden zijn er genoeg. Zo is mevrouw A. afgelopen maand overdragen aan een nieuwe aanbieder. Helaas kunnen zij haar niet direct helpen en is ze op de wachtlijst geplaatst. Niemand weet hoe lang dat gaat duren.

 

Mevrouw C. is ook overgedragen aan een nieuwe zorgaanbieder, maar door personeelstekort krijgt zij minder hulp. In plaats van elke week 3 uur hulp, krijgt zij nu eens in de 2 weken 3 uur huishoudelijke hulp. En meneer X. heeft al sinds april geen huishoudelijke hulp meer gehad. Het is nog steeds niet duidelijk welke zorgaanbieder hem zal overnemen. 

 

Dessie Lividikou, onze beleidsmedewerker Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo): “We vinden het heel belangrijk dat cliënten de huishoudelijke zorg krijgen, waarop zij recht hebben. De gemeente moet de overdracht goed regelen en daar open en duidelijk over communiceren."

 

Oproep

Heeft u Hulp bij huishouden ontvangen en moet deze hulp van de gemeente naar een andere organisatie toe? Laat het ons dan weten. We willen zoveel mogelijk ervaringen verzamelen en deze meenemen in onze gesprekken met de gemeente en gemeenteraad.

 

U kunt contact opnemen met Dessie Lividikou (beleidsmedewerker Wmo) via d.lividikou@clientenbelangamsterdam.nl of op (020) 75 25 100. 

 

Direct hulp nodig?

Heeft u direct hulp nodig? Neemt u dan contact op met onze onafhankelijke cliëntondersteuners. Zij kijken samen met u naar de (juridische) mogelijkheden. Onze cliëntondersteuners zijn te bereiken op werkdagen van 10.00 tot 16.00 uur op (020) 57 77 999. U kunt hen ook mailen via steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel