7 maart 2022
‘Haltehulp’ functie in GVB app ondersteunt reizigers
Reizigers kunnen sinds 3 maart de toegankelijkheid van haltes vooraf checken via Haltehulp, een nieuwe functie op de Gappie app van het GVB. Haltehulp is speciaal ontwikkeld voor reizigers met een mobiliteitsbeperking die reizen met een hulpmiddel. Het is een initiatief van de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en het GVB. Wij zijn betrokken bij het project vanaf de eerste ideefase tot en met de geplande doorontwikkeling.
Persoonlijker reisadvies
Reizigers kunnen een persoonlijk reisprofiel instellen zodat ze precies zien welke haltes voor hen toegankelijk zijn en via welke haltes zij het beste kunnen reizen. Resultaten zijn op de Gappie app zichtbaar op de stadskaart of plattegrond of als onderdeel van vertrektijden (zie bijlage). Haltehulp is vooraf getest met ons testpanel van ervaringsdeskundigen.
Toegankelijk en inclusief
Egbert de Vries, wethouder Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit en bestuursvoorzitter Vervoersregio Amsterdam: “De gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam gunnen iedereen de mogelijkheid van het reizen met het openbaar vervoer. Daarom bieden we reizigers die dat moeilijk vinden hulp en ontwikkelen we hulpmiddelen als Haltehulp.
Het is goed om te zien dat er wordt doorgepakt op het toegankelijker en inclusiever maken van het OV. Daarvoor is het van belang dat vervoerders, opdrachtgevers en belangbehartigers als Cliëntenbelang Amsterdam met elkaar in gesprek blijven.”
Straks individueel reisadvies op maat
Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur GVB: “Haltehulp toont nu de toegankelijkheid van de haltes in onze Gappie app, straks is het individueel reisadvies op maat. Stap voor stap gaan we de functionaliteit doorontwikkelen, zodat het OV nog toegankelijker wordt."
(Bron: Vervoerregio Amsterdam, GVB en gemeente Amsterdam)