28 november 2022
Geschikte behandeling in GGZ vinden met korte wachttijd
Zowel voor cliënten als voor verwijzers is het vinden van de juiste behandeling binnen de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) een ware zoektocht. Uit het onderzoek ‘Zoektochten in de GGZ’ blijkt dat de hulp van een bemiddelaar enorm kan helpen en soms doorslaggevend is om de vraag naar een behandeling en het aanbod bij elkaar te brengen. Het Centrum voor Clientervaringen (CvC) voerde het onderzoek uit, in opdracht van het Bestuurlijk Overleg GGZ Amsterdam. Cliëntenbelang Amsterdam is één van de partners van het CvC.
Cliënten vinden het moeilijk om voor zichzelf een geschikte behandeling te vinden. En huisartspraktijken ontbreekt het aan een overzicht van al het aanbod in Amsterdam. Cliënten en verwijzers zijn dan ook heel blij met de adviezen van bemiddelingsorganisatie WegwijsGGZ.
Goede dienstverlening
Hoofdonderzoeker Dorine van Lennep van Cliëntenbelang Amsterdam: “De dienstverlening van een organisatie als WegwijsGGZ beoordeelt het merendeel van de ondervraagden als zeer goed. Op basis van een telefonisch gesprek ligt er binnen 20 minuten een beeld van de hulpvraag.
En ook welke therapie eerder niet geholpen heeft. Naast kennis van de diverse wachtlijsten, heeft WegwijzGGZ ook kennis van zorgverzekeringen. Dat is erg prettig voor cliënten. Ze kunnen dan beslissen om eventueel iets bij te betalen of liever toch op een wachtlijst te gaan staan.”
Kortere wachttijd
Door de bemiddeling van WegwijsGGZ had 60% van de cliënten binnen een maand een afspraak voor een kennismakingsgesprek of start van een behandeling. De rest schreef zich in bij een praktijk of instelling met een wachttijd van een paar maanden. Door de zorgvuldige zoektocht via WegwijsGGZ hadden cliënten het vertrouwen dat ze op de juiste wachtlijst stonden.
Huisartsen ook blij
Ook huisartsen zijn blij met WegwijsGGZ. Dorine: “Veel huisartsen zien er tegen op om iemand te helpen die een GGZ-behandeling nodig heeft. Ze kennen meestal alleen de grote instellingen in de buurt, maar als die lange wachtlijsten hebben, zitten ze met een probleem.
Iemand met bijvoorbeeld een angststoornis kun je niet te lang laten wachten. WegwijsGGZ is dan een grote steun, want deze organisatie kent instellingen door de hele stad, en kent ook het aanbod van vrijgevestigde therapeuten.”
Meer tijd voor andere patiënten
Huisartsen kunnen de betreffende patiënt contact laten opnemen met WegwijsGGZ om de zorg te regelen. Als de cliënt hiertoe niet in staat is, kan de huisarts zelf met WegwijsGGZ overleggen. Zo blijft er meer tijd over voor andere patiënten.”