Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

28 mei 2020

Gemeente moet coronarichtlijnen AOV aanpassen

De landelijke coronarichtlijnen in het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) maken het voor veel mensen onmogelijk om op hun bestemming te komen. Chauffeurs mogen hen niet helpen met in- en uitstappen. Daarvoor moeten ze iemand vragen uit hun sociale netwerk. Maar lang niet iedereen kan een beroep doen op een partner, kind of ander familielid. Cliëntenbelang Amsterdam stuurde op 26 mei de gemeenteraad een brief met het dringende verzoek om de richtlijnen naar eigen inzicht toe te passen. Chauffeurs moeten beschermende middelen krijgen, zodat ze reizigers weer kunnen helpen.

 

In de landelijke richtlijnen voor het AOV staat dat chauffeurs moeten helpen met het naar binnen duwen van rolstoelgebruikers en het vastzetten van de rolstoel. Andere cliënten moeten zelf voor assistentie zorgen. We hebben hierover verschillende klachten ontvangen.

 

Nu de regels voor het reguliere vervoer versoepeld zullen worden, moet ook het AOV meer bewegingsvrijheid krijgen. Het onderscheid tussen rolstoelers en niet-rolstoelers moet snel opgeheven worden. Aangezien het AOV onder de gemeente valt, verwachten wij dat de gemeente met een oplossing komt.

 

Oplossing voor het AOV

Die oplossing is niet eens zo moeilijk, denken wij. Zoals het in de zorg noodzakelijk kan zijn om mensen met een beperking aan te raken, geldt dit ook voor het bijzonder vervoer. Als voor chauffeurs dezelfde richtlijnen gaan gelden als voor zorgmedewerkers, dan kan het AOV weer functioneren zoals het bedoeld is.

 

We gaan ervan uit dat de gemeente Amsterdam ook in de 1,5 meter samenleving ervoor wil zorgen dat dit voor iedereen veilig is. Dus ook voor chauffeurs en reizigers van het AOV.

 

Bescherming en testen

We vragen van de gemeente dat zij vervoerders duidelijke richtlijnen geeft om alle reizigers te helpen bij het in- en uitstappen. Natuurlijk kunnen ze reizigers met verkoudheidsklachten niet vervoeren en moet er een controle plaatsvinden bij het maken van een afspraak.

 

Ook moeten de chauffeurs beschermende middelen krijgen en moeten ze getest kunnen worden. De overheid heeft extra testen beschikbaar gesteld voor zorgmedewerkers en mantelzorgers. Daar horen de AOV-chauffeurs wat ons betreft ook bij.

 

Vervoer naar dagbesteding

Er is nog een andere reden, waarom het nodig is dat chauffeurs weer begeleiding bieden in het AOV: locaties voor de dagbesteding in de stad gaan geleidelijk weer open. Zonder begeleid vervoer kan een groot deel van de cliënten hier niet naar toe. Gezonde reizigers kunnen reizen met de openbaar, wanneer dit nodig is. Wij vragen dit ook mogelijk te maken voor reizigers met een beperking.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

 

Aanvullend Openbaar Vervoer
We vragen met klem aandacht voor de problemen met het AOV. Het vervoer dat de gemeente biedt in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het AOV is bedoeld voor sociaal en recreatief vervoer. Maar ook bijvoorbeeld om boodschappen te kunnen doen.

 

Klik hier om onze brief 'Assistentieverlening doelgroepenvervoer' van 26 mei jl. te lezen.