24 augustus 2022
Gediscrimineerd vanwege uw handicap? Stap naar het Meldpunt Discriminatie!
Na het zoveelste incident waarbij hulphond Budi op onvriendelijke wijze geweigerd werd, was de maat vol voor Annelies Boen. Op ons advies schakelde ze het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam in. Annelies: “In een grote kledingwinkel schreeuwde medewerkers mij op elke verdieping vanuit de verte toe dat mijn hond niet welkom was. Na de derde keer, ben ik ziedend naar de uitgang gegaan.”
Trouwe metgezel
Hulphond Budi is sinds 10 jaar de trouwe metgezel van Annelies, die een progressieve neuromusculaire aandoening (spierziekte) heeft. Door Budi valt ze bijna niet meer tijdens het lopen. Ook helpt hij haar met allerhande handelingen in huis, zoals sokken aandoen en de was uit de wasmachine halen.
Hulphond Nederland
“Het gaat altijd hetzelfde”, zucht Annelies. “Het winkelpersoneel komt op me afgestormd en begint te gillen. Tegenwoordig reageer ik niet meer, maar wijs ik op het tuigje van Budi, waarop de tekst ‘Hulphond Nederland’ staat. Dan nog zeggen sommigen ‘Daar heb ik niets mee te maken’.
Dan vertel ik maar weer eens dat hulphonden al sinds 2017 niet geweigerd mogen worden. Na uitleg kan ik dan meestal toch naar binnen, maar het kwaad is natuurlijk al geschied.”
(Het interview loopt door na de foto)
(Bron foto: Magazine 10 jaar Life Coach, april 2019)
Boze mensen
Annelies is er inmiddels helemaal klaar mee. “Boze mensen die tegen me schreeuwen, alle negatieve energie die ik over me heen uitgestort krijg. Dat is het ergste.
Bij het Meldpunt was er gelukkig begrip, ze hebben me supergoed geholpen. Het Meldpunt diende een klacht in bij de winkel. Als ik wilde, kon ik mee naar het gesprek met de verantwoordelijke medewerker om mijn verhaal te doen. Dat heb ik gedaan, samen met iemand van het Meldpunt.”
Manager stond voor paal
“Daar zit nog een verhaal aan vast, en als het niet zo triest was, zou je het lachwekkend kunnen noemen”, vertelt Annelies. “Ik kreeg excuses van de manager en een grote bos bloemen. Na afloop van het gesprek begeleidde hij ons in de lift naar beneden.
Op de derde verdieping kwamen 2 verkoopsters binnen, en meteen was het ‘Ja, sorry hoor mevrouw, u mag hier niet naar binnen met die hond.’ Met stemverheffing en een wijzende vinger. De manager stond natuurlijk volledig voor paal en schaamde zich dood. Ze hadden het niet beter in scène kunnen zetten!”
Laat je horen!
Het aantal keren dat Annelies en Budi geweigerd werden is inmiddels ontelbaar. Niet alleen in winkels, maar ook in taxi’s en restaurants. Annelies: “Het kan bijna niet anders dan dat anderen ook zulk soort ervaringen hebben. Maar ik krijg de indruk dat mensen het eng vinden om de stap te zetten naar een meldpunt.
Bang dat het te veel negatieve energie kost. Mij levert het juist energie op, omdat ik me gehoord voel. Je kunt iets dóen, je bent niet overgeleverd aan de grillen van anderen. Het zou geweldig zijn als meer mensen het Meldpunt weten te vinden. Mensen met of zonder hulphond. Maak er werk van! Laat van u horen!”
Life Coach
Annelies Boen is een van de Life Coaches van Cliëntenbelang Amsterdam. Als ervaringsdeskundige coacht ze andere mensen met een chronische ziekte of functiebeperking bij het omgaan met persoonlijke, praktische en sociale belemmeringen. Lees meer over Life Coach.
Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA)
Iedere gemeente is wettelijk verplicht om een laagdrempelige plek te bieden, waar iedereen terecht kan met klachten over discriminatie. In Amsterdam is dat MDRA.
Doordat de MDRA klachten registreert, weet de gemeente Amsterdam wat er speelt op het gebied van discriminatie.
Wilt u ook uw verhaal delen met het Meldpunt? Stuur hen dan een mail via discriminatie@mdra.nl of bel naar (020) 638 55 51.