Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

13 juni 2024

Eerste Leerlingsteunpunt van het land in Amsterdam en Diemen

Goed nieuws voor de leerlingen in Amsterdam en Diemen. Sinds het begin van deze maand hebben deze 2 gemeenten het eerste Leerlingsteunpunt van het land. Een belangrijke stap in de ondersteuning van leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs die informatie en advies zoeken over passend onderwijs. Met de Samenwerkingsverbanden Primair Onderwijs en Voortgezet Onderwijs in Amsterdam en Diemen gaan wij de komende tijd aan de slag om het Leerlingsteunpunt daar een stevige plek te geven.

 

Op de foto van links naar rechts achter: Debirah Lauria (directeur - bestuurder Cliëntenbelang Amsterdam), Helen Kalikci (ondersteuner Jeugdplatform Amsterdam), Kati Varkevisser (belangenbehartiger Jeugdplatform Amsterdam) en Susan Walstra (beleidsmedewerker SWV Primair Onderwijs).  Op stoelen: Aniek van den Ham (onderwijsadviseur SWV Voortgezet Onderwijs) en Remi Caris (junior ondersteuner Leerlingsteunpunt)Doel en functie van het steunpunt

Hoofddoel van het Leerlingsteunpunt is om leerlingen laagdrempelig toegang te bieden tot informatie over passend onderwijs en hen te ondersteunen in hun zoektocht naar hulp op school. En daarnaast om leerlingen te informeren over hun rechten en plichten, maar ook de rechten en plichten van de scholen en het samenwerkingsverband van de onderwijsinstellingen in het basis- en voortgezet onderwijs.


Het Leerlingsteunpunt is zo opgezet dat het aansluit bij de taal en leefwereld van jongeren. Ook verzamelt het steunpunt signalen over passend onderwijs van de leerlingen zelf.  Het Leerlingsteunpunt is geen bemiddelaar tussen de leerlingen en de school, maar signaleert en deelt ontwikkelingen (anoniem) met de samenwerkingsverbanden BO en VO.

 

Betrokkenheid van leerlingen

Vanaf het begin is het belangrijk dat we leerlingen met eigen ervaringen in passend onderwijs betrekken bij de oprichting en het werk van het steunpunt. Om ervoor te zorgen dat het steunpunt aansluit bij de wensen en behoeften van alle verschillende leerlingen stellen we een adviesgroep samen van leerlingen en ervaringsdeskundigen. Kortom: niet óver maar mét de leerlingen. 

 

Voorlichting en informatie

Om bekendheid te geven aan het nieuwe Leerlingsteunpunt gaan we voorlichtingsmateriaal verspreiden op plaatsen waar leerlingen vaak komen, zoals scholen en online netwerken.

 

Met postercampagnes in de gangen van scholen, het bezoeken van schoolmarkten en andere evenementen willen we leerlingen betrekken bij en informeren over het steunpunt. 

 

Op scholen gaan we bijeenkomsten organiseren om leerlingen te informeren over hun rechten en plichten in het passend onderwijs en wat ze van hun scholen mogen en kunnen verwachten. Ook ontvangen zorgcoördinatoren, begeleiders, mentoren en leerlingenraden informatie, zodat zij deze kennis kunnen verspreiden. 

 

Aandacht voor thuiszitter

Specifiale aandacht zal uitgaan naar thuiszitters, die wij willen benaderen met nuttige informatie over het Leerlingsteunpunt en passend onderwijs. 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de foto van links naar rechts achter: Deborah Lauria (directeur - bestuurder Cliëntenbelang Amsterdam), Helen Calikci (projectleider Leerlingsteunpunt), Kati Varkevisser (belangenbehartiger Jeugdplatform Amsterdam) en Susan Walstra (beleidsmedewerker SWV Primair Onderwijs). Op stoelen: Aniek van den Ham (onderwijsadviseur SWV Voortgezet Onderwijs) en Remi Caris (junior ondersteuner Leerlingsteunpunt)