27 oktober 2022
Eerste ervaringen met de Buurtteams onderzocht
Sinds april 2021 kunnen Amsterdammers bij een van de 34 Buurtteams terecht. De Buurtteams ondersteunen bij vragen over zorg, gezondheid, wonen, geld, werk, ontmoeten en veiligheid. Een verkennend onderzoek heeft de eerste ervaringen van Amsterdammers met de nieuwe Buurtteams op een rijtje gezet. Een meerderheid voelde zich welkom bij de Buurtteams. Maar soms moeten mensen lang wachten op antwoord of vervolgacties.
De gemeente Amsterdam wilde weten hoe inwoners ‘hun’ Buurtteam ervaren. Het Centrum voor Cliëntervaringen (CVC) en Meetellen Amsterdam deden samen onderzoek naar de eerste indrukken.
Opzet onderzoek
Het gaat om ervaringen over toegankelijkheid, je welkom voelen, gehoord worden en vertrouwen in de voorgestelde ondersteuning. Het onderzoek richtte zich niet op de vraag hoe goed er hulp wordt geboden.
Ervaringsdeskundige onderzoekers van het CvC en Meetellen maakten onderdeel uit van het onderzoeksteam.
Toegankelijkheid moet verbeterd worden
De Buurtteams werden verschillend ervaren. Wat in ieder geval moet verbeteren is de toegankelijkheid van een aantal buurtteamlocaties. Een meerderheid voelde zich welkom bij de buurtteams. Soms moest er lang worden gewacht op antwoord of vervolgacties. Ook kon niet elke vraag door het buurtteam zelf opgepakt worden.
Voor meer informatie zie de infographic of de eindrapportage.
Vervolgonderzoek Ambulante Ondersteuning
Centrum voor Cliëntervaringen en Meetellen Amsterdam werken in opdracht van de gemeente aan een vervolgonderzoek. Dit onderzoek richt zich op de ervaringen van cliënten die Ambulante Ondersteuning van een zorgaanbieder kregen en nu aan de Buurtteams zijn overgedragen.
Gezocht: cliënten met Ambulante Ondersteuning
Bent u het afgelopen anderhalf jaar voor Ambulante Ondersteuning overgegaan van uw zorgaanbieder naar een Buurtteam? En bent u bereid om hierover geïnterviewd te worden? Stuurt u dan een mail naar Dessie Lividikou (beleidsmede-werker Wmo) of bel naar (020) 75 25 100.