Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

5 juli 2017

Crisiskaart ook in Haarlem en Amstelveen

De Crisiskaart is sinds kort niet alleen verkrijgbaar in Amsterdam aangeboden, maar ook beschikbaar in Haarlem en Amstelveen. Meer en meer beseffen overheid en beroepskrachten dat cliënten moeten kunnen meepraten over hun eigen behandeling. De tijd is nu echt rijp voor het breed  uitrollen van de Crisiskaart.

 

De CrisiskaartVan ZonMw (organisatie voor zorginnovatie) hebben we een subsidie ontvangen om de Crisiskaart breder aan te kunnen bieden in Amsterdam en omliggende regio’s. Want de Crisiskaart is een mooi instrument, maar is nog lang niet overal bekend.

 

Wat is de Crisiskaart?

De Crisiskaart is een gebruiksaanwijzing die iemand zelf schrijft, zodat omstanders en hulpdiensten weten wat ze moeten doen als iemand een psychische crisis doormaakt. Het opstellen van een eigen crisisplan geeft cliënten vaak ook een veilig gevoel en kan preventief werken. Een Crisiskaart wordt altijd met een ervaringsdeskundige crisiskaartconsulent gemaakt, die de cliënt ondersteunt bij het formuleren van zijn of haar crisisplan.

 

Plannen voor Zuid Kennemerland en Amstelland-Meerlanden

Ervaringswerkers van zorgaanbieder InGeest bieden de Crisiskaart inmiddels aan in Amstelveen en Haarlem. Voor de overige 8 gemeenten van Zuid-Kennemerland en Amstelland-Meerlanden gaan we de komende maanden een plan maken hoe we de Crisiskaart kunnen aanbieden.

 

Aan de weg timmeren in Amsterdam

Ook in Amsterdam timmeren we hard aan de weg: met Mentrum, InGeest en Cordaan werken we al samen. We trainen ervaringswerkers van deze instellingen, zodat zij de Crisiskaart bij cliënten en beroepskrachten onder de aandacht kunnen brengen. Na de zomer gaan we met een ervaringsdeskundige, Ypsilon, de politie, de Crisisdienst en Vangnet (GGD) om tafel om te kijken hoe we de Crisiskaart bij hun cliënten en beroepskrachten kunnen introduceren.

 

Gemeenten hebben interesse

Verschillende gemeente hebben hun interesse getoond voor de Crisiskaart. Kwetsbare mensen wonen steeds vaker in gewone woningen, en krijgen ambulante begeleiding. De opnameduur bij instellingen is verkort en nieuwe cliënten komen niet meer zo makkelijk in aanmerking voor een instelling, en blijven dus in hun eigen wijk wonen.

 

Van mensen wordt verwacht dat zij meer zelf doen, maar moeten daartoe wel in staat zijn. Een crisisplan en bijbehorende Crisiskaart zijn goede middelen om controle over je eigen behandeling te kunnen hebben.

 

Meer informatie

Voor meer informatie over de Crisiskaart kunt u ons bellen op (020) 57 77 999 of mailen naar crisiskaart@clientenbelangamsterdam.nl.

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel