Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

16 mei 2017

Cliëntondersteuning in de praktijk

Mensen die een hulpmiddel, voorziening of zorg willen aanvragen, kunnen daar hulp bij krijgen van onze cliëntondersteuners. Bijvoorbeeld bij het voorbereiden van een (her)indicatiegesprek en advies over het in bezwaar gaan tegen een afgewezen aanvraag. In dit artikel twee voorbeelden uit de praktijk.

 

Ondersteuning bij herindicatie Canta

Mevrouw Etna kreeg een brief van de gemeente dat zij voor haar Canta opnieuw geïndiceerd moest worden. Zij heeft dyslexie en is slechthorend. De Canta betekent heel veel voor haar. Ze moet er niet aan denken dat ze zonder haar autootje zou komen te zitten.

Cliëntondersteuner Mieke bereidde met haar het gesprek met de indicatieadviseur voor. Mevrouw Etna gaf aan dat ze het zeer prettig zou vinden als één van de cliëntondersteuners bij het gesprek aanwezig zou kunnen zijn. Iemand die zo nodig het gesprek aanvult en kritisch meeluistert. Ze kan haar zegje goed doen, maar weet dat ze ook erg emotioneel kan worden.

 

Na het gesprek kreeg mevrouw Etna te horen dat de arts positief zou adviseren, maar dat de gemeente een definitief besluit te nemen. Een paar weken later belde ze op om te zeggen dat ze haar Canta mag houden. Ze is enorm opgelucht, evenals onze cliëntondersteuner.

 

In bezwaar tegen afwijzing toegang Maatschappelijke Opvang

Barbara leeft van een bijstandsuitkering en heeft hier en daar geld geleend. Sinds kort is ze ook dakloos en daarom wil ze in aanmerking komen voor Maatschappelijke Opvang (MO). Haar aanvraag is afgewezen, omdat ze volgens de gemeente voldoende zelfredzaam is. Ze belde ons met de vraag wat ze kan doen om toch aan onderdak te komen.

Cliëntondersteuner René raadde haar aan in bezwaar te gaan tegen de afwijzing. Samen vullen ze de Zelfredzaamheidsmatrix (ZRM) in, waaruit blijkt dat Barbara op een aantal leefgebieden wel degelijk problemen heeft, waar ze geen greep op krijgt. Naar aanleiding van haar bezwaarschrift nodigde de gemeente Barbara uit voor een hoorzitting. Omdat ze nogal zenuwachtig was, vroeg ze René om mee te gaan.

Bij de hoorzitting overhandigden ze de ingevulde ZRM aan de voorzitter. Na bestudering ervan, concludeerde de voorzitter dat de gemeente geen goed onderzoek naar de zelfredzaamheid van Barbara had gedaan. Barbara kreeg daardoor alsnog toegang tot de MO en de wachtlijst voor huisvesting. Via het Instroomhuis en een doorstroomwoning kreeg ze uiteindelijk een eigen woning.

 

Ook hulp nodig?

Herkent u deze problemen? Neemt u dan contact op met onze cliëntondersteuners via steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl of op (020) 57 77 999.

 

 

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

Deel dit artikel