25 november 2019
Autoluwe stad biedt veel voordelen
Om de autoluwe plannen van de gemeente te ondersteunen, publiceerden 6 Amsterdamse organisaties met uiteenlopende achtergronden het Manifest 'Amsterdam Autoluw'. Cliëntenbelang Amsterdam is één van de opstellers van het Manifest. Volgens ons heeft een autoluwe stad veel voordelen, maar zitten er ook negatieve kanten aan.
Enkele voordelen op een rijtje:
- Meer ruimte voor voetganger en fietser: dat helpt enorm om de toegankelijkheid van de (binnenstad) te vergroten. Stoepen kunnen breder worden en er kunnen looproutes worden gemaakt.
- Minder autoverkeer heeft waarschijnlijk ook een positief effect op de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers. 'Veilig oversteken' moet dan wel beter worden geregeld.
- Verbetering van de luchtkwaliteit in de stad is zeker voor mensen met problemen met de luchtweg gunstig.
- Het wordt voor mensen prettiger om naar buiten te gaan, meer te wandelen en sporten. En het brengt minder stress met zich mee.
Ook nadelen
Een autoluwe stad heeft ook een aantal nadelen, waarvoor een oplossing moet komen. Bijvoorbeeld hoe mensen die slecht ter been zijn op hun bestemming als ze gebruik moeten maken van de auto? Ook zal het aantal parkeerplaatsen op straat minder worden. De gemeente moet er dan wel voor zorgen dat mensen met een aangepaste auto en een Europese gehandicaptenparkeerkaart kunnen blijven parkeren in autoluwe gebieden.
Wij denken hierbij aan:
- Voldoende algemene gehandicaptenparkeerplaatsen binnen 100 meter van bestemmingen.
- De mogelijkheid om gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken aan te leggen binnen autoluwe gebieden.
- De toegankelijkheid van parkeergarages en parkeerterreinen; het toegangssysteem en gehandicaptenparkeerplaatsen in de garages inbegrepen.
Wat te doen met gehandicaptenparkeerplaatsen in autoluwe gebieden? Niet alleen de uitgaansgebieden, maar ook nieuwe (woon)wijken zoals de Houthavens, Oostenburg en de nieuwe eilanden op IJburg? Er zijn nu al (te) weinig algemene gehandicaptenparkeerplaatsen van voldoende kwaliteit.
Halen en brengen
In autoluwe gebieden zal het in de toekomst moeilkijker worden om met de auto voor de deur te komen om iemand op te halen en te brengen. Toch is dat voor sommige mensen met een mobiliteitsbeperking noodzakelijk. Bijvoorbeeld voor mensen die:
- Gebruik maken van het aanvullend openbaar vervoer.
- Gebruik maken van een gewone taxi.
- Vanwege hun beperking niet ver (zelfstandig) kunnen lopen.
Zo zijn er ook delen van de stad die met verzinkbare palen zijn afgesloten voor het autoverkeer. En sommige (parkeer)terreinen hebben slagbomen, en op uitgaanspleinen regelen handhavers de toegang. Vooral over het Leidseplein krijgen we regelmatig klachten.
In gesprek met gemeente
We vinden dat in het programma 'autoluw' de gemeente afspraken moet maken die ervoor zorgen dat mensen met een mobiliteitsbeperking voor de deur opgehaald en afgezet kunnen worden. Dat moet ook voor mensen van buiten Amsterdam mogelijk zijn. En: de oplossingen moeten niet te ingewikkeld of te bureaucratisch zijn. We gaan hierover in gesprek met de gemeente.
Deel uw zorgen of klachten
Wilt u uw zorgen, klachten of ervaringen met ons delen? Stuurt u dan een mail naar toegankelijk@clientenbelangamsterdam.nl. Met u zullen we dan bekijken wat we met uw bijdrage kunnen doen.