26 januari 2021
Adriaan de Ruig tijdelijk voorzitter Raad van Toezicht
Na het vertrek van Judith Meijer eind vorig jaar is Adriaan de Ruig tijdelijk voorzitter van de Raad van Toezicht (RvT) van Cliëntenbelang Amsterdam. Adriaan: “Als ‘tussenpaus’ ga ik niet allerlei dingen veranderen, hoor, ik ben Donald Trump niet. Mijn belangrijkste taak is te zorgen dat we de 2 vacatures voor een nieuwe voorzitter en bestuurslid lid goed invullen. En ook belangrijk: we lachen gelukkig veel in de RvT. Dat is niet vanzelfsprekend, weet ik uit ervaring.”
Een ander speerpunt is de overgang van de Raad van Bestuur naar een Raad van Toezicht die kortgeleden plaatsvond. Adriaan: “De vereniging moet weten wie de mensen achter de RvT zijn. Ik wil me daarom ook bezighouden met de relatie met onze lid-organisaties en vrijwilligers. Dat is nu moeilijker door de coronacrisis, dus daar moeten we andere vormen voor vinden.”
Gelijke kansen
Adriaan zit sinds 2012 in de RvT en zijn bestuursperiode loopt eind dit jaar af. Hij was in zijn werkzame leven directielid bij verschillende organisaties binnen de maatschappelijke dienstverlening en het welzijnswerk, zoals Impuls en Combiwel.
Nog steeds kan hij zich boos maken over de maatschappelijke ongelijkheid die alleen maar blijkt te groeien. Dat is de drijfveer voor zijn inzet. “Gelijke kansen zijn belangrijk. Gezondheid hangt nog teveel samen met de omgeving waarin iemand opgroeit. Als je bijvoorbeeld geen toegankelijkheid regelt tot de zorg, tot de openbare ruimte, tot welzijn, dan verkommeren mensen. Mensen uit bepaalde wijken of milieus gaan eerder dood dan nodig.”
Geen erebaantje
“Als ik eind van het jaar wegga, zijn er geen RvT-leden meer met zorg of welzijn als achtergrond”, zegt Adriaan. “Zo’n achtergrond zal dus een belangrijke eis zijn bij de werving van de nieuwe leden. RvT-lid zijn is geen erebaantje, zoals vroeger, je kunt niet lekker achteroverleunen. De verantwoordelijkheden van een RvT zijn scherper geworden.
Het komt helaas nog steeds voor dat mensen solliciteren die een RvT zien als een uithangbord voor hun cv. Of als een manier om hun eigen orderportefeuille te vullen. Het werven moet dus zorgvuldig gebeuren. Bij het opstellen van het profiel en bij de werving zullen we zeker onze lid-organisaties betrekken. Wij zijn tenslotte ‘hun mensen’.”
Budgetbeheer
Bij de auditcommissie (soort financiële controlecommissie) van de RvT heeft Adriaan het altijd naar zijn zin gehad Deze commissie houdt toezicht op de bedrijfsvoering: “Beleidsmedewerkers en projectmedewerkers dragen verantwoordelijkheid voor hun budget. Hoeveel geld geven ze uit en hoeveel komt er binnen?
Maar veel inhoudelijke medewerkers zijn vooral gemotiveerd vanuit hun betrokkenheid met de doelgroep. Ze zijn niet grootgebracht met ‘pecunia’. Maar ik denk dan: budgetbeheer thuis gaat wel, waarom kun je dat op je werk dan niet? Iedere euro is er één.”