25 maart 2022
100-jarige Verkeerscommissie houdt op te bestaan
De Centrale Verkeerscommissie (CVC) heeft maar liefst 100 jaar bestaan, maar gaat nu plaatsmaken voor andere overlegvormen. In de commissie werden herprofileringen van straten en pleinen besproken om te bekijken of deze aan alle voorwaarden voldeden. Het aspect toegankelijkheid werd getoetst door onze verkeersadviseurs uit de stadsdelen. Voor al hun werk kregen ze een bedankbrief en een bos bloemen van wethouder Egbert de Vries (Verkeer en Vervoer).
De CVC is een instituut in de ambtenarenwereld: een overlegorgaan dat 100 jaar bestaat is uniek! Desondanks besloot het college van burgemeester en wethouders om dit instituut te ontmantelen en op een andere manier de ruimtelijke plannen te toetsen.
De afgelopen 5 jaar was Cliëntenbelang Amsterdam adviserend lid van de CVC. Nicolette Besemer en Eric Groot Kormelink woonden de vergaderingen bij, en werden bij hun werk bijgestaan door adviseurs uit de stadsdelen.
Kennis toegankelijkheid gegroeid
Nicolette: “Het was veel werk om al die stukken en tekeningen te beoordelen, maar we hadden een efficiënte werkwijze en konden gebruik maken van het secretariaat van de CVC. Sinds Eric en ik zitting hebben in de CVC, wordt er veel serieuzer naar toegankelijkheid gekeken. En is ook de kennis over toegankelijkheid gegroeid.
(Het artikel loopt na de afbeelding door)
Als onze adviezen niet werden meegenomen, bleek dat te komen door het ontbreken van beleid. Zoals autoluwe gebieden, waar het Aanvullend Openbaar Vervoer moet kunnen komen, of een programma van eisen voor toegankelijke tramhaltes.
Via de CVC konden we daarop aandringen. En ja, toegankelijkheid kwam bij de afweging ook wel in de knel. Het wordt nog een kunst om alle goede aspecten van de CVC een plek te geven in het nieuwe stelsel.”
Nieuwe fase
De wethouder schrijft over het opheffen van de CVC: “Het 100-jarige CVC-jubileum markeert de start van een nieuwe fase. We gaan belanghebbende partijen actief en eerder in het proces betrekken; bij de ontwikkeling van de plannen in plaats van in de besluitvorming. Daardoor wordt het mogelijk om in de planvorming belangen beter af te wegen en de inbreng beter te kunnen meenemen in de besluitvorming.”
Planvorming
Bart Weggeman, onze beleidsmedewerker Mobiliteit en Toegankelijkheid: ”Op zich is het goed dat de verschillende belangen al bij het maken van de plannen ter tafel komen. Als er pas naar de tekeningen gekeken wordt als ze al bijna klaar zijn, zijn er minder aanpassingen mogelijk.
Maar dan moet toegankelijkheid wél goed meegewogen worden. En daar zit onze zorg: toegankelijkheid is altijd van belang en de ruimte in de stad is wél beperkt. Hoe zit het met de kennis over toegankelijkheid binnen de ambtelijke organisatie?”
Nieuwe werkwijze nog niet duidelijk
Hoe de nieuwe werkwijze eruit komt te zien én wat dat voor de toegankelijkheid in de planvorming betekent, is nog niet duidelijk. We zijn met de gemeente in gesprek over onze rol als belangenorganisatie, over de inbreng van ervaringsdeskundigheid en of het werkbaar is voor ons en de vrijwilligers die zich ervoor inzetten.
Bart: “Hoe dan ook gaan we ervoor zorgen dat toegankelijkheid en inclusie goed op de radar van de nieuwe gemeenteraad komt.”
Dank aan onze verkeersadviseurs
Bedankt Ton Blans (Centrum),
Frits Wegenwijs en Dror Cohen Rapoport (†) (Oost), Bonny Alberts, Marianne van der Veen en Wilhelmien Blankesteijn (Amsterdam Noord Toegankelijk), Eric Groot Kormelink (Zuid, Zuidoost, Weesp), Nicolette Besemer (West, Nieuw West, Westpoort)!