24 april 2014
Eerste resultaten meldactie Amsterdamse thuiszorg
Met onze meldactie Amsterdamse thuiszorg willen we een beeld schetsen van de kwaliteit van de thuiszorg. Deze loopt van 15 april tot en met 31 mei. De eerste resultaten geven een wisselend beeld over de hulp bij het huishouden, persoonlijke verzorging en verpleging.
Sommige cliënten zijn heel tevreden over hun hulp, zeker wanneer zij een vaste hulp hebben. “De huishoudelijke hulp is gewoon perfect. Ik vind dat ze een prijs moeten geven voor de beste kracht. Die moet een lintje krijgen”. Een andere cliënt schrijft: “Ik voel me gehoord, gesteund en ondersteund. Zonder hen zou ik niet het leven kunnen leiden dat ik nu leid!!”.
Terug naar oude situatie
Hoewel sommige cliënten tevreden zijn over flexmedewerkers, zijn er ook cliënten die graag terug willen naar de oude situatie in de thuiszorg: vaste krachten, vertrouwde gezichten, toegankelijke organisatie. Met name over de grotere thuiszorgorganisaties zijn zowel cliënten als medewerkers minder te spreken.
Opvallend is hun gedeelde onvrede over de planning en bereikbaarheid van de planners. Het is moeilijk om de juiste persoon te pakken te krijgen en om vervangende zorg te krijgen als de hulp ziek is of op vakantie gaat. De administratie is voor sommige cliënten ingewikkeld en omslachtig.
Ontevreden over werkgever
Thuiszorgmedewerkers die zich meldden zijn ontevreden over hun werkgever. Zij vinden dat het beter moet op een heleboel punten, zoals de scholing van de medewerkers, voorbereiding op (medische) achtergrond cliënten, patiëntveiligheid (medicatie) en de communicatie tussen cliënten en thuiszorgmedewerkers.
Immers het zijn de thuiszorgmedewerkers die de klappen opvangen als zij bij de cliënten langsgaan. Maar ook te weinig contracturen en late uitbetalingen komen ter sprake. Thuiszorgmedewerkers bespreken deze ontevredenheid niet met de werkgever, omdat zij vrezen voor hun baan.
Meedoen aan meldactie
Heeft u ervaring met de thuiszorg? Klik dan hier om de vragenlijst in te vullen.