23 maart 2020
Nieuw type tram: oprijplanken niet veilig genoeg
Op 5 maart hebben we de nieuwe tram van het GVB met 6 ervaringsdeskundigen met verschillende beperkingen getest op toegankelijkheid. Grootste minpunt: de automatische oprijplanken zijn niet veilig genoeg, en dus is de tram niet helemaal toegankelijk. Dit had de gemeente kunnen voorkomen door eerder ervaringsdeskundigen advies te vragen.
De nieuwe tram is een zogeheten tweerichtingentram met deuren aan beide zijden en aan de voor- en achterkant een bestuurderscabine. Hij heeft 2 rolstoelplekken en meerdere 'gereserveerde zitplaatsen'. De tram oogt ruim, voelt stabiel aan en maakt niet veel herrie tijdens het rijden.
Alle knoppen en machines voor de OV-kaart zitten op de goede hoogte. Er is voldaan aan alle toegankelijkheidsregels. Helaas zijn er geen regels, waaraan oprijplanken moeten voldoen.
Voldaan aan eisen, toch niet toegankelijk
Er zijn automatische oprijplanken geïnstalleerd in de tram, zoals verplicht is. Maar deze zijn wat ons betreft niet veilig genoeg. Er zijn 2 knelpunten:
- Op niet-verhoogde haltes is de oprit te steil. Hiervoor is een handmatige plank nodig, zoals nu in de Combino-tram zit. Deze is dan helaas niet zelf door een reiziger te bedienen.
- De drempel tussen de plank en de vloer van de tram is zo groot dat de wieltjes van een handbewogen rolstoel ertussen blijven steken. Het GVB heeft toegezegd met de fabrikant te zullen uitzoeken of de drempel lager of minder steil gemaakt kan worden.
Nog geen echte testrit
Hoewel we één rondje op het terrein hebben gereden, was het nog geen echte testrit. Omdat de schermen in de tram en het halte-afroepsysteem niet aan stonden, hebben we dat niet kunnen testen. We vragen ons nog af of reizigers die slech horen of zien voldoende informatie krijgen. Bijvoorbeeld een signaal dat goed is te horen of te zien als de stopknop is ingedrukt.
Herkenbaarheid voor slechtzienden matig
Ook visueel is er ruimte voor verbetering. Een aantal trams krijgt een 'R-Net beschildering’, met veel zwart, grijs en rood in de huisstijl. De zichtbaarheid van vooral de deuren (rood op zwart) is een probleem. De GVB-huisstijl (met blauw op wit) heeft dat probleem niet.
We vragen ons af of het kleurgebruik in de tram wel voldoet. Net als in de metro's is er veel wit, grijs en roestvrijstaal toegepast. Dat is minder goed zichtbaar voor slechtzienden dan de blauwe stangen in de oude Combinotrams.
Neem ervaringsdeskundigheid serieus
Ons dringende advies aan de Vervoerregio, de vervoerders, maar ook gemeenten is: neem ervaringsdeskundigheid serieus. Zorg dat de adviesmomenten op het goede moment komen, niet als alles al besloten of besteld is. Dat bespaart geld, verbetert de kwaliteit van het vervoer voor iedereen en levert een grotere tevredenheid onder de reizigers op.
Bekijk hier een filmpje van de nieuwe tram.
Regelgeving onduidelijk
Het Besluit Toegankelijkheid Openbaar Vervoer schrijft alleen een ‘onbelemmerde toegang’ voor, maar niet hoe die gerealiseerd moet worden. Er is nog geen wettelijke verplichting om (alle) haltes toegankelijk te maken. Ook is er onvoldoende vastgelegd hoe haltes en materieel goed op elkaar afgestemd worden en wie daarvoor de verantwoordelijkheid heeft. Er is geen verplichting om dit door belanghebbende gebruikers (ervaringsdeskundigen) te laten testen. Een motie van de CU en het CDA in de Tweede Kamer zou hier verandering in moeten brengen.